Heldige meg! Spill, kos og arbeid i skjønn forening

Tenk å være så heldig å ha en 9 år gammel kompis som du både kan spille sammen med, og jobbe sammen med! En sånn kompis har jeg.. Noah heter han, og er min gudmorgutt. 

Noah var ein god arbeidskar i dag

I helga er jeg så heldig å få låne Noah, han er en kjempesnill og god gutt som det er helt lett å kose seg sammen med. Vi spiller litt clash of Clans sammen, og tar noen arbeidsøkter med vedklyving og sanking av kongler. Helga tilbringer vi på feriestedet vårt SørEngan på vakkerøya Leka. Stedet hvor kropp og sjel har det som aller best!

Helgas kongle-og vedøkt er en del av forberedelsene til bjørkesirup-sesongen, da jeg koker inn bjørkesevja på en selvkonstruert rakettovn hvor ved er energikilden. Sammen med Noah, og min gode vennninne Annette som kom på en formiddagsvisitt, fikk vi i dag ganske mye ferdigklyvd ved inn under tak. Kongler fikk vi også satt til tørking. Disse blir etterhvert dyppet i smeltet stearinglysstumper, og er deretter perfekt til opptenning. Enten det er til vedovnen, til rakettovnen eller til turbålet. 

Opptenningskorga trenger påfyll

Hva trenger jeg til bjørkesirupproduksjonen:

  • boremaskin
  • slange
  • soddbøtter m/lokk
  • ved
  • stor kasserolle
  • glass
  • masse tid og tålmodighet

Nå er det bare å vente til bakken begynner å tine, og livet i skog og mark begynner å våkne til liv. Jeg gleder meg masse! Jeg gleder meg til å se endringen i farger, endringen i lukter og lyder,..nyte å se endringene i overgangen fra vinter til vår… Mens jeg venter på at bjørka begynner å ta opp sevje, skal jeg gå meg noen runder i skogen for å se etter egnede trær. Kanskje snakke litt med dem og spørre dem pent om lov. Da må jeg antagelig gå alene. Min datter har allerede funnet ut at hun har en gærn mor som prater med kefirkornbebisene, så jeg syns jeg ser henne himle så oppgitt med øynene som bare en tenåring får til, hvis hun hadde sett meg prate med bjørka. Ja, nei, det… ja, det kan jo faktisk hende at flere ville finne det litt merkelig, så det er vel kanskje noe jeg ikke skal fortelle til noen, når jeg tenker meg litt om. 

 

 

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow