Fermentering – gammel kunnskap frem i lyset

Fermentering

hva og hvorfor? Vi får jo tak i det vi trenger på butikken…

ja, det stemmer! Vi får tak i det vi trenger på butikken. Lettvint og energisparende! I en hektisk hverdag med mange krav og forventninger er det helt forståelig, og vi har jo råd til å kjøpe det vi trenger… men vet du hva; -hvis du først finner interesse i å gå tilbake til gamle metoder, eller gleden i å lage noe selv, fra bunnen av, ja da er det lett å bli bitt av basillen. 

I mitt forrige innlegg fortalte jeg om Kefirvann, -den friske gode helsebringende drikken som lages av mine søte små kefirbebiser. Dette er ett eksempel på en fermenteringsprosess. Siden jeg har fått mange spørsmål på hva fermentering egentlig er, skal jeg prøve å si det helt enkelt:

Hjemmelaget: youghurt, knekkebrød og bjørkesirup

Fermentering er en fellesbetegnelse på mange ulike gjæringsprosesser. Noen av prosessene foregår ved hjelp av melkesyrebakterier, slik som i surdeig, kefirvannet og youghurt f.eks, men i andre fermenteringsprosesser er det gjær-og/eller muggsopper som er viktigst. Derfor blir også begrepet gjæring brukt i stedet for fermentering. Et eksempel her er ølbrygging. 

ølbrygging og youghurt-laging kommer jeg tilbake til i senere innlegg. 

Fermentering og gjæring er begreper som ofte brukes litt om hverandre, noe som i begynnelsen kan gjøre deg, og ikke minst MEG litt forvirret… Men, det handler i bunn og grunn om det samme: det handler om eldgamle konserveringsmetoder som gjorde at man før industritiden kunne lagre og oppbevare mat. Japanerne er rågode på dette, og det er en viktig del av smaksbildet i det japanske kjøkken. 

 

Så; hvorfor skal vi gidde å bruke så mye tid på dette da, når alt er så lett tilgjengelig på butikken, og vi har både kjøleskap og frysere? Ja, nei, si det, -godt spørsmål… for meg handler det om å ta vare på næringsstoffer og smaker på en helt naturlig og sunn måte, men det handler aller mest om dette; Jeg syns det er trist at mye av kunnskapen de overlevde på for bare 2 generasjoner siden, er i ferd med å gå tapt. Derfor syns jeg det er fint å kunne få bringe gammel kunnskap frem i lyset. Jeg syns det er skikkelig stas med HJEMMELAGET. Det å kunne servere hjemmelaget surkål og tyttebær til middagen er toppers, og jeg syns det er kjempestas å sette frem hjemmelaget bjørkesirup til gjestene mine! I tillegg har jeg en hemmelig drøm som jeg ikke har fortalt til mannen min enda: en drøm om en livlig sommerfest for våre venner i hagen på feriestedet vårt, hvor jeg serverer hjemmelaget ingefærshots og selvbrygget lett sommerøl! Jeg elsker prosessene og det å finne frem kunnskapen som trengs, og jeg elsker å drikke- og spise det etterpå! Dette vil jeg gjerne dele med alle som vil smake eller høre…. 

 

Livet er som et piano.

Hva du får ut av det, kommer an på 

hvordan du spiller. 

(ukjent) 

 

 

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow