Halsvondt og feber; kan vi påvirke healingsprosessen uten å gå til legen?

Som sykepleier har jeg erfart og sett at naturen kan hjelpe oss langt mer på vei enn hva legevitenskapen vil ha det til. Mye i naturen kan hjelpe oss både i forhold til det å bevare god helse, og kurere. Kroppens immunforsvar gjør mye av jobben selv, men vi kan også hjelpe immunforsvaret ved å gi det gode vilkår og/styrke det. Selvfølgelig skal vi gå til legen hvis vi er alvorlig syk og trenger behandling! Jeg mener også at vi skal følge vaksinasjonsprogrammet. Disse to siste momentene poengterer jeg for å være sikker på at noen ikke drar dette innlegget ut på viddene, og legger noe annet i mine utsagn enn hva jeg vil frem til….

Nå er det slik at jeg utover dagen sist lørdag fikk mer og mer vondt i halsen, og på ettermiddagen og kvelden steg feberen ganske mye. Halsen føltes etter hvert ganske tykk og tett. Jeg tenkte nok at dette blir en tung natt, og det ble det. Erfaringsmessig bruker jeg veldig lang tid på å bli frisk etter slike runder fordi immunforsvaret mitt ikke jobber så godt som hos vanlig friske mennesker. Det henger sammen med en litt større kronisk tilstand og en helse som desverre ikke er så bra som ønskelig. Det er slett ikke alvorlig, og ingen «big deal», det er bare sånn det er! -og sånn har det vært i veldig mange år nå. Jeg lever helt greit med det, og tilpasser meg til situasjonen. Derfor måtte jeg på søndag avlyse tur på basar med ei venninne, avlyse et møte samt en bursdag. Jeg tok livet med ro på sofan, fant frem min bjørkesirup, og tok noen FANTASTISKE dråper eteriske oljer fra DoTerra! Poenget med å fortelle dette er at jeg har fått meg en positiv overraskelse denne gangen 😀  -Ikke på mange mange år har jeg kjent at en slik tilstand trekker seg så fort tilbake… erfaringsmessig har dette tatt meg 1-3 uker å komme gjennom. Er det tilfeldig at jeg kom meg så fort denne gangen tror du? jeg tror altså ikke det! 

Jeg har tidligere i bloggen skrevet om bjørkesirup. Jeg har de siste 2 årene sanket sevje og kokt sirup fordi jeg finner det fascinerende å lage i tillegg til at det er veldig sunt. At det også er skikkelig godt er jo en kjempebonus. Dette er et 100% rent naturprodukt. Ingen tilsetninger av noe slag. På våren og sommeren spiste jeg noen spiseskjeer bjørkesirup hver dag. Enten i te som søtningsmiddel, eller til frokost sammen med hjemmelaget yoghurt og hjemmelaget knekkebrød som jeg knuste og strødde på toppen. I en lang periode hadde jeg ingen infeksjoner eller betennelser. Utover høsten og vinteren ble jeg litt gjerrig på sirupen ettersom jeg ikke får laget nytt før i mars/april. Bare siden mellomjul har jeg hatt 2 runder med sykdom i øvre luftveier. Jeg er fullt klar over at bjørkesirup ikke kan redde meg fra «alt», eller holde alle slags basselusker på avstand, men jeg opplever faktisk at den bidrar til å styrke immunforsvaret litt. 
 

Hva er det med bjørkesirup som gjør at jeg har troa på den?

Bjørkevann (sevje), som jeg koker sirupen av, har fått kallenavnet Nordens eget kokosvann fordi den er søt og inneholder masse gode næringsstoffer. Allerede i vikingetiden drakk de sevje for å styrke seg etter en lang kald vinter. Sevja tappes på våren når bjørka har mest næring. Den er fullstappa av vitaminer, mineraler og antioksidanter, og har antiinflammatoriske egenskaper. Sødmen i sevja er xylitol, som brukes mye i tyggis og drops m.m. Dette er naturens eget søtningsstof som har lavere påvirkning på blodsukkeret, mindre kalorier enn hvitt sukker, og forebygger karies i munnhulen. På grunn av bjørkas innhold har den gode helsevinnende egenskaper. 

Når jeg nå ble sykere og sykere utover lørdags ettermiddag og kvelden, fant jeg derfor frem bjørkesirup som jeg gurgla litt langt bak i halsen, før jeg svelget sakte i små porsjoner. Utover natten forsvant feberen, men jeg var fortsatt veldig tykk og tett i halsen når jeg våkna på morgenen, formen var heller laber, kan du si…. Jeg ringte derfor til en venninne som har noen fantastisk rene og gode eteriske oljer fra DoTerra. Jeg har selv bestilt produkter, men ettersom de ikke kommer i posten før i dag, ble hun min reddende engel på søndags formiddag. Hun lagde en oljemix som hun hadde på en roller, i tillegg til at jeg fikk noen dråper av en olje for å ha i munnen og for å inhalere. Vi drakk en kaffe og prata litt, og etter ca 20-30 min, da kjente jeg at det begynte å løsne. Jeg pustet lettere og smertene i halsen begynte å gi seg. Halsen var ikke lenger så «tykk og tett». Rolleren hun lagde smurte jeg på halsen i nærheten av lymfene og de store blodkarene, 3 ganger på søndagen. i tillegg tok jeg enda en gang av dråpene i munnen og til inhalasjon. Jeg tok i tillegg enda en runde med bjørkesirupgurgling. I dag er jeg magisk nok nesten symptomfri! Det er faktisk helt Magisk!!! Kan ikke huske å ha blitt så fort frisk de siste 20 årene…. 

Brun flaske: eterisk oljedråper fra peppermynte, blank flaske: roller m/ «forkjølelses mix» 

Så, hva var det hun ga meg?

Som sagt så fikk jeg eterisk oljer fra DoTerra. 
Disse eteriske oljene er rene naturprodukt fremstilt fra ulike trær og planter. De består vanligvis av innviklede blandinger av mange kjemiske stoffer som alkoholer og aldehyder. De dufter kraftig og brukes derfor ofte i parfymer, men egenskapene deres strekker seg langt utover det å lukte godt! Ettersom de har mange ulike egenskaper, skal man også ha respekt for at det er nødvendig med kunnskap for å unngå uønskede reaksjoner. Det er det fine med DoTerra; de selger ikke produktene sine ukritisk for å selge størst mulig mengde. De er opptatt av opplæring og kunnskap, og det gjør at jeg har fått respekt og tro på dette firmaets seriøsitet. 
 

Min «behandling»;

Rolleren inneholdt OnGard, Peppermynte og frankincense blandet i litt kokosolje.

Dråpene jeg tok rett i munnen først, før jeg gnidde resten i hendene og inhalerte var Peppermynte.

OnGard: Gir immunsystemet og luftveiene en boost

Frankincense: hjelper mot nesetetthet, påvirker healingsprosesser og aktiverer kjappere cellefornyelse

peppermynte: kjent for sin evne til å hjelpe mot forkjølelse, hodepine, leddsmerter, magesmerter m.m 

Rett og slett en helt fantastisk god effekt! 
 

Nå gleder jeg meg til å plukke opp min egen pakke fra posten, og lære mer om DoTerra sine produkt. Her er det mange muligheter, og jeg vil skrive mer om dette når jeg har fått fordype meg mer om de ulike oljene. 
 

 

 

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow