Ta med deg måltidet ut på tur. Her er 2 av mine lunsjturer på vakkerøya Leka

Aldri smaker maten så godt som ute!👌🏼😋  Det trenger ikke å være komplisert, mat og drikke smaker uansett helt nydelig. Det er heller ikke nødvendig å vandre i timesvis. Det viktigste er å gå til et sted hvor du syns det er fint, fascinerende eller spennende å være.

Altså, det er fint å pakke med seg stormkjøkken eller bålutstyr, bringe med salat eller ferdig marinert kjøtt og masse tilbehør i sekken. Men det må ikke alltid være slik. Da kan det lett «bli et tiltak» å ta med seg maten ut på tur. Velg turlengde og matpakke etter tid og anledning. Viktigste er at du kommer deg en tur ut, og nyter stunden!

På mine to siste turer gjorde jeg det superenkelt, men storkoste meg med måltidet likevel. Maten og vannet smakte aldeles nydelig:

Turen til Trongan-fossen var spontan. Jeg hadde bestemt meg for å ta med lunsjen ut til et fint sted, men visste ikke akkurat hvor. Blikket mitt festet seg ved fossen, for der oppe hadde jeg aldri vært… Nysgjerrig som jeg er, gikk jeg opp dit. Ikke det smarteste sted å gå alene fordi det er steinrøys, kampesteiner og steinsprekker gjemt under einer og lyng, men det gikk bra og jeg hadde en fin liten lunsjtur.


så enkelt kan det gjøres; rundstykke med røykalaks og vann.

Helheten på turen gjorde det hele både godt og minneverdig. Klatreturen opp på løse- og store steiner gjorde meg god og varm, hva er vel da bedre enn iskaldt vann? I tillegg så var det ei spesiell stemning.

 

Rett under dette fjellutspringet var det magisk å være, med fossen som lagde en flott forestilling. Det var heftig å se på kraften i vannet, og sola som lagde små regnbuer, i kombinasjon med lydene.

På tur sammen med søster Mona dagen etterpå, gjorde vi det like enkelt. Målet vårt var Utsikten, en ny trimpost mellom Steinsvannet og Nordtjønna.


Vi gikk opp fra Kvaløya, forbi Møssmørklubban og videre innover mot fjellene. Det har i løpet av denne våren blitt lagd en ny merket løype fra Kvaløya og opp til Utsikten. Det er en fin vandretur i et spektakulært landskap som til og med tar pusten fra oss som har vandret mye på Leka’s steiner. Ikke å undres over at turister og andre utabygdes finner det unikt 😅


På turen både opp og ned ble det mange stopper for å studere steinformasjoner, planter, se på utsikten, dra pusten og fotografere. Lunsjpausen tok vi ved en liten bekk. Jeg elsker lyden av rennende, klukkende vann!

Ved denne bekken satt vi i sola og nøt vann, Skyr og nydelige lokale lefser fra Edny bakeri. Atter en perfekt dag ute på tur i strålende vær og vakker natur.

Dagens anbefalte produkter:

Ta gjerne en kikk innom begge 👌🏼😄

 

Overnatting? Dovrefjell Backpacker Pro gapahuk. Ny forbedret modell med luftemuligheter bak i gapahuken for bedre ventilasjon. Ekstra romslig modell som er et ypperlig alternativ til telt. Gapahuken har plass til tre personer, eller en til to I tillegg til oppakning.

Disse ser jo deilig ut til varme sommerdager i marka eller på fjellet: Bitihorn Lightweight Shorts Women fra Norrøna er et par shorts for damer som passer til vandringen.

Norrøna Bitihorn Lightweight Shorts Women Dame friluftsshorts Oransje

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

2 thoughts on “Ta med deg måltidet ut på tur. Her er 2 av mine lunsjturer på vakkerøya Leka

  1. Mat på tur har jeg ofte med. Og jeg går ikke spesielt lange turer akkurat. Men det er noe helt eget med å spise turmat, enten den er enkel eller avansert 🙂
    Storkoser meg da 🙂

    1. Ja, sant!?🙌🏻😄 Generelt deilig å være ute, så I dag har jeg kjøpt hengekøyer til meg og familien for å ha et annet alternativ enn telt og tarp.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow