Nå skal jeg slutte å kjøpe vaskemidler, det finnes bedre alternativer!

Jeg har mange ganger sett videoer og andre smarte eddik- og sitrontips på sosiale medier. Jeg har flere ganger tenkt; «hmmm, lurer på om dette fungerer!?» og «oi, så smart! Det må jeg prøve..» -men, som så ofte ellers, og som med mye annet, så har det blitt med tanken. Etter å ha prøvd hjemmelaget vaskemidler hos en venninne, og etter å ha testet og sett virkningen er jeg overbevist; Heretter lager jeg vaskemidler selv!

 

Det er veldig in i tiden med forbrukerbevissthet. Og det er bra! Det er etter mitt skjønn ingen tvil om at vi har et stort forbedringspotensiale, og noe må vi gjøre for at generasjonene etter oss skal ha en jordklode å leve videre på. Omfanget av tiltak er uendelig; Vi snakker om Palmeoljer,overforbruk av embalasjer, mikroplast, kjemikalieavfall for å nevne en Tiny promille av eksempler. Fra NHO årskonferanse var overskriften: «Økt forbrukerbevissthet og større bekymring». Videre kan man lese at hele 65% av den norske befolkning mener vi er på vei mot en klimakatastrofe hvis vi ikke endrer vanene våre raskt. Økt forbrukerbevissthet og større bekymring for miljø og klima var tema da Country manager for Ipsos Norge, Nathalie Warembourg, talte til NHOs årskonferanse.

 

Så, hva kan jeg gjøre? Hva kan du gjøre? Det er faktisk slik at all bevissthet og hver lille endring utgjør en stor forskjell fordi «alle meg og deg« til sammen blir mange! Et sted må vi begynne, og jeg tenker som så; jeg er slett ingen «fanatiker» eller superflink, men NOE kan jeg jo gjøre, og med økt bevissthet kan jeg gradvis gjøre nye tiltak. Jeg vet f.eks at jeg kan bli enda flinkere med sortering av søppel, og jeg kan minske kjemikalieutslipp fra husholdningen. Derfor er det nå slutt på kjøp av en hel mengde vaskemidler. Ser dere på innholdsfortegnelsen på vaskemidlene? Det kan være ganske skremmende faktisk! Vanlige vaskemidler er fulle av advarsler. Giftig, Etsende, og allergifremkallende! Hvorfor skal du vaske med noe som ødelegger huden din om du får det på deg?

Skremmende lesning! 99 % av rengjøringen vår klarer seg godt uten sterke etsende stoffer

Det beste er at det å lage vaskemidler selv er gjennomførbart for de fleste av oss ettersom det ikke krever tid, det er enkelt, det er økonomisk lønnsomt, det er tilfredsstillende med hjemmelaget OG mye Sunnere både for oss selv og miljøet.

Her er noen oppskrifter og tips; 

universalspray

1 dl hvit 7 % eddik
saft fra 1/2 sitron
3 dl vann
15 dråper eterisk olje, f.eks sitron, roser eller lavendel 

Bland alt i en sprayflaske og det er klart til bruk! Vask over med en mikrofiberklut.

kjøkkenspray:

2 sitron
2 dl vann
1 Ts bakepulver
1 dl eddik

Spray på og vask av med en mikrofiberklut. Blanke flater blir pene, og er effektivt mor skitt og bakterier.

Hvis det er flekker som sitter godt så kan du i tillegg til sprayen strø et tynt lag med bakepulver over og la det virke litt. 

Tips: limflekker etter kraftig tape på gulvet? lag en tykk masse av Bakepulver og vann, smør på og la det virke noen sekunder… det er helt magisk! 
 

Til alle hjemmelagde vaskemidler, såper, kremer, lipsyler etc, så er det fint å bruke rene eteriske oljer. De finnes i et utallig manfold og har mange helsevinnende effekter i tillegg til å lukte godt ?? 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow