Det er kjærlighet i god hjemmelaget mat. I dag serverer jeg hot kyllingsuppe til lunsj.

Når det kommer slekt og venner på besøk, da storkoser jeg meg! Da lager jeg gjerne noe ekstra, eller serverer noe som jeg tror vil glede våre gjester. Til lunsj i dag får vi besøk av min kjære mor, hennes bror og svigerinne fra Jøa, Landet i eventyret. Til dere som ikke kjenner til Jøa, så er det ei øy 30 min kjøring fra Namsos. Det er øya hvor den kjente dikteren Olav Duun vokste opp, og hvor du kan kjenne igjen miljøet han beskriver i bøkene. Et besøk på Jernaldergården på Tranås, er også verdt turen i seg selv. Jeg tilbrakte de fleste ferier i min barndom- og ungdomsår på Jøa, på besøk hos mormor og morfar, og sammen med mine fine søskenbarn, tanter og onkler. Jeg har sååå mange gode minner fra Faksdal, og fra Jøa som helhet. Sukk… man blir jo sentimental av å mimres, og skrive slikt. vel, det er verdt å ta turen dit. 
 

bilde er fra Jernaldergården på Tranås, Jøa 

Men altså, når jeg er så heldig å få mamma, onkel og tante på lunsj, da vil jeg servere noe sunt, lett og god hjemmelaget mat. Det ligger mye kjærlighet i det å servere hjemmelaget mat fra bunnen av med friske og gode råvarer, syns jeg! Jeg er så heldig å ha en svigermor som er skikkelig flink til dette, og som har vært en læremester og et forbilde i ca 25 år. Jeg tror ikke det noe om matlaging og mattradisjoner hun ikke kan! Så full av kunnskap og erfaring; damen er et vakkert innbundet oppslagsverk. Man er rik når man har slekt, familie og gode venner i livet sitt. Jeg vet ikke om NOE som er mer verdt enn akkurat det…

på Menyen i dag har jeg altså valgt å lage en litt hot kyllingsuppe som serveres med grovt brød og en dæsj rømme som tilbehør. 

Oppskrift: (ingrediensene kan varieres etter smak og behag! finn deres egen vri, men slik blir dagens suppe)

3 kyllingfileter – kuttes i terninger

1 løk – finhakkes

1 rød chili – finhakkes

1/2 paprika finhakkes

1-2 selleristang + blader – finhakkes 

Dette småkoker/ trekker 1-2 timer i 1 liter vann, sammen med salt og pepper for å gi god kraft og sette smak på kjøttet. Ta ut kjøttet og sil kraften for å få en helt klar kraft. Fyller på med 1.5 liter og koker opp en stund før servering og tilføyer de siste ingredienser: 

1/2 purre – finhakkes

1/2 paprika – finhakkes 

Smak til med salt og pepper før servering

Håper det smaker, vel bekomme ??
 

Nå gleder jeg meg stort til å få besøk. Til alle venner, kjente og familie: jeg håper dere vet hvor mye jeg setter pris på hver og en av dere 🙂 

 

 

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow