Kort rapport fra Düsseldorf

Flytilbud reduseres, og tiltak er i ferd med å settes inn… Korona-viruset gjør at både mennesker og statlige system er i beredskap. Nye tiltak og oppdateringer for hver time! Jeg er derfor veldig glad for å kunne reise hjem nå, før ytterlige tiltak settes inn og flere fly settes på bakken.

Jeg er lykkelig over å få privat skyss inn til flyplassen… fulle busser og tog frister ikke akkurat nå, selv om det sikkert har gått bra så lenge jeg er bevisst på egne hygienetiltak. På den vel times kjøreturen inn til Düsseldorf kommenterte José (min datters vertsfar) flere ganger at det var lite trafikk. Jeg syns jo det var mye, men han forteller at det vanligvis er mye mer, og at det delvis er full stopp og sakte køkjøring inn mot Düsseldorf i rushtiden. I dag var det ikke værre enn at han vekslet spor og «fløy» fremover mellom biler og forbi tungtransport. Om dette skyldes at det var meldt noen få cm snø, eller inntoget av Korona, vet vi ikke, men det var påfallende LITE TRAFIKK.. folk holder seg tydeligvis hjemme. 

Vel fremme på flyplassen ser jeg også at det er romsligere enn vanlig, men folk ser rolige ut. Ingen tegn til panikk. Ingen hvitkledde «Alienlignende mennesker» med temperaturpistol. Observerte 1 uniformert dame i innsjekkingen som hadde på seg hansker og maske, og 2 asiatiske med munnbind, men ellers ingen tegn til «Korona-panikk». Jeg med min stadig rennende nese, er jo nesten redd for å tørke den i frykt for at de hemper meg inn og setter meg i karantene… De vet jo ikke at dette er en varig og vanlig ting hos meg. Jeg tenkte også på overgangsalder-problematikk; enn hvis det kommer en hetetokt hos en dame og de ser at svetten renner og hun er knallrød og varm? Forøvrig tenker jeg at de Norske myndighetene gjør rett i å ikke scanne alle som kommer inn. Det er jo mange grunner til at folk kan ha feber, det er jo litt hysterisk å sette alle med litt forkjølelse, UVI, eller andre infeksjoner i karantene!! Hadde de kunne stoppe alle med Korona på dette viset, så kunne det kanskje vært verdt det, men det kan de jo ikke. Folk kan være smittebærere eller i startfasen av utbruddet uten at symptomene har blomstret opp. Ergo er det et håpløst prosjekt. 

Jeg tenker heller at folk som er sårbare bør holde seg unna folkemengder, og være nøye med håndhygiene, og ikke ta seg til ansiktet når de er ute på offentlige steder. Tørk også over dørhåndtak og mobilskjerm jevnlig for å minske kontamineringsrisiko. Familien jeg har besøkt må også gjøre det på denne måten da de har en hjertesyk gutt. Et utbrudd hjemme hos dem kan derfor bli fatalt. 

Håper folk beholder fatningen, panikk og hysteri vil nok ikke bedre situasjonen… 

 

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow