Energityver og positiv energi

I dag har jeg tenkt mye på positiv energi, og valget av mennesker jeg omgås. For, det er nemlig slik at både du og jeg kan gjøre mange valg! Jeg har for eksempel valgt bort «energityver». Det å gjøre dette valget har vært en lærerik prossess som har gjort meg sterkere og mer bevisst på både hva jeg gir, og hva jeg får. Hvem som eventuelt er din energityv er det bare du som vet.  Kanskje er du så heldig å være dem foruten…

Men uansett, vit dette; mennesker som får deg til å smile, enten smilet kommer i form av et ansikt som lyses opp eller et «indre smil», de stjeler ikke din energi. Ta vare på disse, og gi positiv energi og ekte smil tilbake.  Men; Gi også et smil til den som ikke smiler til deg, h*n trenger det kanskje aller mest… «Et smil koster ikke noe, men skaper mye. Det beriker den som får det uten å gjøre den fattigere som gir det».

 

I dag er det Valentinsdag, snøen og sola gjør dagen vakker og jeg har noen optimistiske ideer på gang… Ja, jeg smiler og føler meg bra!  Sånne dager er verdifulle, for livet er ikke fylt av bare sånne dager. Men hvordan kan vi selv påvirke dagene våre? Hvordan kan vi selv prøve å skaffe oss selv flest mulig dager fylt med positiv energi?

 

Jeg tenker at positiv energi er alt som genererer glede, motivasjon, følelser av velvære og en godhet som gjør oss i stand til å omfavne livet. W. James har etterlatt oss et av de mest nøyaktige sitatene for å gjenopprette positiv energi. I stedet for å søke endring på utsiden må vi forstå at vårt ansvar ligger inne i oss. Endre din tankegang og verden vil forandre seg med deg.

 

«Hvis du kan forandre ditt sinn, kan du forandre livet ditt.»

-William James-

Det jeg har skrevet er kort og unyansert på et meget omfattende felt… Håpet mitt er at det kan skape nok refleksjon til at du som leser dette kan spinne videre. Både for og imot det jeg her har skrevet, og gjerne langt forbi og med en videre horisont. Her er noen flere sitater som kanskje får tankene på gli:

 

«Et smil skaper lykke i hjemmet, gir velvilje på en arbeidsplass og er tegnet på vennskap. Det gir hvile for den trette, mot til den motløse, solskinn til den som er lei seg, og er naturens beste medisin mot vansker»

 

«Det ikke hva du gjør en sjelden gang, det er hva du gjør dag ut og dag inn som utgjør den store forskjellen.» – Jenny Craig

 

«Hemmeligheten bak å komme seg videre, er å starte. Hemmeligheten bak å starte, er å bryte opp den store overveldende oppgaven i små håndterlige oppgaver, for deretter å umiddelbart starte på den første.» – Mark Twain

 

Se opp, se ut og utover!

Det er livet du står foran.

Klem det inn til bringen,

omfavn det og elsk det!

Nyt det og lev.

Gi av deg selv og få!

Kjenn at du lever her og nå…

-Lene R. G.-

 

 

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow