Løvetann gelé – godt tilbehør til kjøtt, ost og kjeks, eller med vanilje på til dessert … fint å lage sammen med barna!

Løvetanngele er en av flere måter å bruke løvetann på. I utgangspunktet kan du bruke denne oppskriften til å lage løvetannsaft, men her har jeg tilsatt gelatinplater før jeg fylte det over på glass. Voila! -og jeg fikk løvetanngele 😉 … Kanskje morsomt å lage sammen med barna?

løvetanngele:

120 løvetall«hoder»

1 sitron

1 liten appelsin el 3/4 Stor

500g sukker

1 liter vann

12 gelatinplater

  • Ribb løvetannblomstene, slik at det bare er kronblader i kasserollen. Skyll dem godt i kaldt vann.
  • kok opp vann og blomster. La dette småputre under lokk i 15 minutter.
  • Skjær sitron og appelsin i skiver, og legg de på toppen i kasserollen, på slutten av koketiden.
  • La dette stå å trekke til det er avkjølt
  • sil av saften, og kok opp på nytt sammen med sukker. Du har nå løvetannsaft.
  • mykgjør gelatinplatene i kaldt vann, og tilsett dem deretter en og en i den varme saften.
  • Når alt er blandet godt inn i den varme saften, heller du det over i rene nykokte glass.
  • avkjøl og sett glassene kaldt. Når det er avkjølt har du en fin og god løvetanngele🌼👌🏼

Håper det smaker, vel bekomme!

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

One thought on “Løvetann gelé – godt tilbehør til kjøtt, ost og kjeks, eller med vanilje på til dessert … fint å lage sammen med barna!

  1. Hei!
    Har lyst til å prøve meg på både saften og gele, men lurer på hvor lang holdbarhet det er på disse?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow