Syltet Rødløk ala Lekamøya spiseri – nydelig!

Her kommer det en godbit av en oppskrift😉! Greta på Lekamøya spiseri (Leka kommune) er så raus at hun deler oppskriften på sin nydelig syltet rødløken med meg. I tillegg har jeg fått tillatelse til å dele den med mine fine lesere 🥰. Denne rødløken har mange måneders holdbarhet, og passer til utrolig mange retter, så jeg lagde en dobbel porsjon av oppskriften jeg her skriver inn:


Syltet rødløk ala Lekamøya spiseri 

4 rødløk – skjæres i tynne strimler og legges i kaldt vann
250 ml eplesidereddik

250 ml vann

500 g sukker

1 knivsodd rødfarge(geleform fra kitchen)

  • begynn med å renske og snitte rødløken, og legg den i iskaldt vann. Dette er viktig, da det gjør løken sprøere.
  • bland sammen de øvrige ingrediensene i en kasserolle og kok opp.
  • Ta kasserollen bort fra platen og la den stå i 4-5 minutter. -deretter tilsetter du løken.
  • Legg løken + laken på et fint glass. Oppbevares kjølig eller svalt.

Syltet rødløk passer til både fisk- og kjøttretter, i burgeren eller på leverposteien…utforsk og finn ditt bruksområde. Vel bekomme🤗

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow