Yoghurt – Sååå enkelt å lage selv!

Hjemmelaget naturell Yoghurt

 

Etter å ha lagd hjemmelaget yoghurt, så lurer jeg på hvorfor vi noen gang har kjøpt på butikken…. -Det er altså så enkelt, og så morsomt å lage selv! Heretter vil jeg sørge for alltid å ha en liten rest naturell yoghurt stående i kjøleskapet, den kan være base for ny produksjon. Det eneste jeg da trenger er H-melk:

 

  • Kok glass ( jeg brukte 210 ml glass )
Kok glassene i 10 min for å unngå uønsket bakterier

 

  • Avkjøl glassene og tilsett 1 ss naturell yoghurt

 

  • Varm opp 1 ltr økologisk melk til 85 grader. Rør jevnlig og bruk temp.måler
I denne ene ss med naturell yoghurt er bakteriekulturen som forvandler melk til yoghurt

 

  • Avkjøl til 45 grader og hell melken over i glassene med youghurt. Sørg for å blande godt. Fyll glassene helt til toppen slik at det blir lite luft i glasset.

 

  • Pakkes raskt inn i papir eller kjøkkenhåndklær for å holde på varmen over natten. La de stå lunt på kjøkkenbenken, i et baderomsskp eller ved varmtvannstanken.

 

  • Pakkes ut neste dag, la de stå 10 minutter på kjøkkenbenken før de settes kaldt. Kan spises etter 4 timer, men det ideelle er 2 dager.

Holdbar i ukesvis!

Det er bakteriekulturer hovedsakelig bestående av streptococcus thermophilus og Lactobacillus bulgarius som får melken til å syrne og bli til den gode tykke yoghurten.

bildet: hjemmelaget yoghurt m/ knust knekkebrød og bjørkesirup 😋

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow