Kefirvann – den friske og gode drikken med sunne probiotiske egenskaper

Kefirvann

Jeg har blitt helt betatt og hekta!

På kjøkkenbenken har jeg en mugge stående med vann, litt sukker, sitron og noen rosiner… oppe i denne blandingen ligger det også noen søte hvite levende vesener kalt Kefirkorn. Dette er mine Kefirbebiser! Disse snakker jeg med, og gir masse omsorg. Jeg følger med på at de har mat og rett temperatur. «Skulle tro du har fått deg gullfisker, mamma» sa min datter da jeg begynte å lage kefirvann. Ja, det er nesten sånn! Hun har et poeng.

Det er altså sånn at kefirkornene og jeg har inngått en symbioseavtale: De får mat, varme og omsorg av meg, og jeg får en nydelig frisk probiotisk drikk av dem. I denne probiotiske drikken er det flere typer melkesyrebakterier og gjærsopper som kefirkornene lager, og som fordøyelsen har veldig godt av. Dette er ikke skit-snakk altså… Her snakker vi i seriøse ordelag om mange gode helhetlige helsegevinster i en drikk som smaker skikkelig godt!

Kefirvannproduksjon. I muggen til venstre er det 1.gangsfermentering. Der ligger det Kefirkorn og rosiner på bunnen. Til høyre er et glass med 2.gangsfermentering tilsatt ingefær. 

 

Hvordan lager jeg Kefirvann?

I en mugge har jeg satt opp 1.gangs fermentering:

-2 ss kefirkorn

-1 ltr vann

-4 ss sukrin Gold eller brunsukker

-1 neve økologisk rosiner

-2-3 skiver sitron uten skall

Det er viktig at tørket frukt er økologisk på grunn av at kefirkornene ikke tåler svoveldioksiden som ellers brukes for å øke holdbarheten.

I et glass har jeg satt opp til 2.gangs fermentering. Jeg har tatt ut rosiner og sitron, og silt ut kefirkornene med en plastsil. Nå skal glasset få stå på kjøkkenbenken i ca 1 døgn med fersk ingefær oppi. Når kefirvannet er smaksatt har jeg drikken over på tette flasker. Det vil etter 5-6 dager dannes litt bobler og trykk i glasset. Gleder meg til en frisk sprudlende drikk.

Jeg har tidligere tilsatt smak av bringebær, tørka epler og bananer. Du kan smaksette den akkurat slik du vil, med de smakene du selv liker… så enkelt, så godt, så kjekt! Er det rart man blir hekta?

Kefirkornene har som takk for innsatsen fått et lite spaopphold i kjøleskapet med sukker, og en miniklype salt, i et tett glass. I dette beskytta og private miljøet håper jeg at det blir flere kefirkornbebiser før de i morgen blir satt i arbeid igjen.

 

 

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

One thought on “Kefirvann – den friske og gode drikken med sunne probiotiske egenskaper

  1. Heia
    Ser du skriv at en kan bruke sukrin gold. Det er jo sukkererstatning som kan brukes av diabetikere? Går det an å bruke altså?
    Det hadde vært fint sida eg har diabetes!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow