Gressløk – Tester flere bruksmåter

Reklame | Ellos

I dag har jeg bestemt meg for at gressløken min skal få et utvidet repertoar. Denne urten har masse god smak med en mild og fin løkaroma, så jeg tenker at jeg vil tilføye noen bruksmåter. Ja, den er god i rømme, eggerøre og potetsalat, men også til utrolig mye annet. I dag har jeg starter prosessen med å lage garnityr av gressløkblomstene,gressløksalt og urtesalt.

Gressløk og salt kjøres sammen med en stavmikser

Denne massen trenger mange timer på å tørke i stekeovnen på svak varme.

Lumene

Jeg synes blomstene til gressløk er skikkelig fine, og de smaker nydelig. De har en helt mild forsiktig løkaroma som gjør at det egentlig er «skammelig» å tenke på hvor mange gressløkknopper og -blomster jeg har kastet🥺. Nå skal disse få blomstre skikkelig ut før jeg plukker de fra hverandre. Noe brukes ferskt, som på dagens middag, og resten tørkes til senere bruk.

Nakkekotelett med tomater, avokado toppet med gressløkblomster og basmatiris.

oppskrift og prosess på tørking av Gressløk- og urtesalt kommer i et eget innlegg i morgen. Da er de helt ferdige og jeg har fått testet og justert blandingsforholdene, samt har bilder å vise til😉

Mimou//Lexington

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

4 thoughts on “Gressløk – Tester flere bruksmåter

  1. Oi så kreativt. Og den buketten var så utrolig nydelig. Jeg hadde gressløk et år i hagen og jeg brukte det i salaten. Det gav en helt utrolig smak. Også ble det jo i potetmos, egg osv. Men jeg har aldri brukt blomsten fordi jeg har hørt at den er giftig.

  2. Gleder meg til å lese oppfølgeren i morgen, har lyst til å prøve disse saltene du har på gang

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow