Butter chicken: Original Indisk rett på menyen. En rett gitt til meg av en Indisk dame bosatt i Sør-Afrika

«Hi Lene, hope you doing well. The butter chicken recipe as promised. Enjoy.» (kasgovenderlfc)

Julen 2019 var vår datter utvekslingsstudent i Tyskland. Vi andre i familien bestemte oss derfor for å ha en alternativ feiring. Jula ble uansett annnerledes… Vi andre 3 i familien valgte derfor å tilbringe jul og nyttår i Liverpool. Der kom vi i kontakt med en Indisk familie fra Sør-Afrika. Fine trivelige folk, så jeg og fruen har siden hatt kontakt via Instagram.

For en stund tilbake la hun ut et fristende bilde av en Indisk rett. Jeg spurte om jeg kunne få oppskriften, og eventuelt dele den på bloggen min hvis jeg likte retten. Den var fantastisk god, derfor kommer oppskriften i sin orginalitet her.

Jeg lagde butter chicken  sammen med min gode venninne Lillian, når jeg var på besøk hos henne og Steinar i Mosjøen. Det var enstemmig enighet om at dette kunne godt lages flere ganger😄👏🏼

The butter chicken receipe:
1kg chicken breasts cut into think slice and then small pieces.
1teaspoon cumin powder
1teaspoon coriander powder
100g to 150g butter
2 tablespoons tomato paste
1 tablespoon black pepper
1 and a half teaspoon turmeric powder
2 teaspoons chopped garlic(spare has them already chopped in containers)
Salt to taste
2 teaspoon sugar (brown or white)
1 teaspoon cayenne pepper
500ml fresh cream (woolie double thick)
1 to 2 teaspoons robertsons yellow food colouring depending on your colouring preference

Method:Add chicken to a pot/saucepan with black pepper, cayenne pepper, salt turmeric, salt, butter, garlic. Allow to cook and the water from chicken should evaporate completely. Add coriander and cumin powder and mix and lower the heat. Then add the tomatoe paste and mix. Increase heat slightly add the fresh cream and sugar.

Serveres originalt med Naanbrød. Vi hadde i tillegg ris og frisk salat som tilbehør 👌🏼

 

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow