Barnas favoritt: Pølse- og makaronigrateng

Pølsegrateng er en populær rett spesielt blant barn- og ungdom. Noen syns det er greit med en slik enkel og god rett i hverdagen eller som et alternativ hvis ikke alle i familien kan spise den samme middagen… Dette er en kjapp versjon med bruk av rømme og egg i stedet for å lage hvit saus. Selv likte jeg denne varianten bedre😋

 

Makaroni kan gjerne kokes en dag i forveien eller i god tid før middagen. Her i huset er vi veldig glad i purreløk, så jeg har brukt mengder av dette, men det kan gjerne tilsettes både brokkoli, blomkål og gulrot i gratengen også.

Pølse- og  makaronigrateng

5 dl ukokt makaroni – kokes etter anvisning på pakken

4 kjøttpølser (el annen ønsket pølse) – i biter

1/2- purreløk (noe el alt kan erstattes andre grønnsaker)

6 stk egg

3 dl lettrømme

1 ts salt

1/2 ts pepper

150 g revet/skivet ost

stekes på nederste rille i ovnen på 180°C i ca 50 min 

  • kok makaronien etter anvisning på pakken, og skulle den raskt under kaldt vann.
  • surr pølser og purre kjapt i en panne for å gi dem litt brunfarge. Det får frem flere smaker i gratengen.
  • Fordel pølser, purre (evt andre grønnsaker) og makaroni jevnt utover i en ildfast form.
  • pisk sammen egg og lettrømme og krydre med litt salt og pepper. På grunn av saltet i pølsene, kan det hende det ikke er nødvendig med salt. Vurder dette utifra deres smak og behag.
  • Hell egg-og rømmeblandingen over i formen og legg på osten.

nederste rille i ca 50 min på 180°C 

  • serveres med baguetter eller rundstykker

Håper det smaker, vel bekomme 👌🏼😊

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

2 thoughts on “Barnas favoritt: Pølse- og makaronigrateng

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow