Nachos – enkelt, kjapt og godt

Det er noe som heter «ingen regel uten unntak». Jeg liker helst å lage mest mulig av måltidene fra bunnen av, men det er slett ikke slik at jeg syns det er «galt» med halvfabrikat-produkter. Mange gode produkter som vi også bruker av og til, det er bare det at jeg syns det er moro med hjemmelaget. Jeg ser også verdien i å ha kontroll på innholdsstoffer, konserveringsmidler, saltmengden og så videre, men det betyr ikke at man må være helt «enten eller». Jeg tenker som så: Det går fint an å like hjemmelaget og ha et bevisst forhold til matvareinnhold, men likevel bruke halvfabrikatprodukter en gang i blant. Dette er det opp til hver og en å ha noen tanker eller meninger om.

Nachos er en populær rett som gjerne kan lages med tex-mex produkter fra butikken, eller via hjemmelaget taco-krydder og salsasaus. Oppskrift på hjemmelaget krydderblanding og salsa legger jeg i linker nederst i dette innlegget.

Nachos:

nok til 3-4 porsjoner

400 karbonadedeig u/tilsatt salt

(+ brune bønner for de som liker det)

1 pk Santa Maria taco krydder

1 glass Hot Santa Maria tacosaus

1 pk tortillachips

18 osteskiver

4 tomater – kuttet i terninger

1 løk – finhakket

6 ss lettrømme / mager kesam

  • stek karbonadedeigen og tilsett tacokrydder (+evt brune bønner). Når krydret er godt fordelt blander du inn tacosausen i kjøttblandingen.
  • Legg tortillachipsene i porsjonssirkler på et stekebrett og legg ost over. gratiner dem midt i ovnen på 200°C i ca 8-10 min. Osten og chipsene skal bli litt gylden brun.
  • finkutt løk og tomater
  • legg chipsene på et fat med 3-4 ss kjøttblanding over chipsene med 1 -2 ss rømme på toppen. Strø over tomat og løk.

Mat på 1-2-3! Enkelt, kjapt og godt👌🏼

under her er oppskrifter på hjemmelaget krydder og salsa:

 

Tacosaus

 

Tacokrydder

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow