Fylt paprika servert med nystekt brød og hvitløkssmør

Fylt paprika er en rett med mange muligheter. Du kan gjøre noen bevisste valg i forhold til hva du vil ha i den, eller du kan evt bruke middagsrester. Jeg hadde en kjøttdeig som måtte brukes pga dato, så den var mitt utgangspunkt… Ofte havner vi tilbake til pasta eller pizza når vi har kjøttdeig liggende, men det hadde jeg ikke lyst til å lage. Etter en runde i skuffer, skap og kjøleskap hadde jeg planen klar: Det blir paprika fylt med et litt spicy tomat-og løkbasert kjøttdeig-fyll, ferskt brød og hvitløkssmør.


Fylt paprika:

skjær toppen av en stor paprika, og ta ut frø. Skjær litt av bunnen på paprikaen også, slik at den står flatt. Ikke skjær så mye at det blir hull.
Frø kan legges i jord, det hvite kastes og paprikaavskjæret brukes i fyllet😊

Fyll til 2 store paprika:

1/2 kjøttdeig

2 ts olje til steking

1 stor løk – finkuttes

1/2 gulrot – finkuttes til terninger

paprikaavskjær – finkuttes

1 chili – finkuttes

2 hvitløk – presses

1 boks knuste tomater

1 ts sukker

salt

pepper

6 skiver hvitost

2 klyper sesamfrø

  • Stek kjøttdeig i litt olje og hakk den opp i små biter. Krydre med salt og pepper. Ta kjøttdeigen ut av pannen, men la fett/væske være igjen.
  • Surr gulrøtter, løk, hvitløk, paprika og chili blankt og lett brunet i pannen før du tilsetter knuste tomater. Strø over 1 ts sukker. La noe av væsken i pannen koke ut før du blander inn kjøttet. Smak til med salt og pepper.
  • putt fyllet i paprikaene, legg ost på toppen og strø over litt sesamfrø
  • sett ovnen på 200°C varmluft, stek de i ca 15 min midt i ovnen.

Brødet lagde jeg som en vanlig rundstykkedeig. Klappet den flatt utover pannen og lot den heve litt. Stekte den i ca 12 min på 200°C varmluft, midt i ovnen. Den hvilte mens jeg lagde paprikaene. Etterpå skjærte jeg den opp i strimler og serverte med hvitløkssmør.

Hvitløkssmøret var rett og slett en halv boks romtemperert Brelett som jeg rørte inn 1 fedd knust hvitløk i, pluss en klype maldonsalt. Enkelt og farlig godt😅.

God appetitt 😋👌🏼

 

 

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

7 thoughts on “Fylt paprika servert med nystekt brød og hvitløkssmør

  1. Jeg kommer på bursdag Erik 🤣 -du er sikkert en hyggelig fyr Som inviterer så raust! Serveres det mye champis? Nok til at vi glemmer alle regler og forskrifter?😂🥂 bli bra ja! Fuck covid19

  2. Jeg kommer på bursdag Erik 🤣 -du er sikkert en hyggelig fyr Som inviterer så raust! Serveres det mye champis? Nok til at vi glemmer alle regler og forskrifter?😂🥂 bli bra ja! Fuck covid19

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow