Nutellakake… sikkert god hvis du lykkes! 3 ingredienser, hva kan vel gå galt?

Matblogger er fullpakket av ord som «nydelig», «lett å lage», «smaker kjempe godt», «anbefales», «dette bør prøves» osv… Vel, denne gangen kan ikke jeg bruke disse ordene. Eller kanskje kunne ha brukt dem, men noe har jeg i alle fall gjort feil, for dette prosjektet ble ikke helt som forventet! En kake bestående av 3 ingredienser, skal bare vispes sammen og stekes i 20 min, hva kan gå galt? Kanskje jeg er veldig begavet, ettersom jeg klarte det! Sikkert ikke alle som klarer å få til dette feil, tenker jeg…

Nutellakake:

3 egg

350 g nutella (1 glass)

150 g hvetemel

 

  • Romtemperert nutella og egg mikses sammen
  • bland forsiktig og kjapt inn hvetemel. Hvis du mikser for lenge kan kaken bli seig.
  • bruk en liten langpanne ca 20×30 cm. Kle med bakepapir.
  • stekes midt i ovnen på 175°C i ca 20 min
  • La kaken avkjøles. Skal være litt seig/klissete i midten. Kan virke veldig bløt ut av ovnen, men setter seg etter avkjøling.
    (Oppskrift fra «Det søte liv»)

Ja, som vi ser av oppskriften så bør dette være plankekjøring. Nå har det seg slik at jeg skulle ta hensyn til en venn som ikke tåler hvetemel, og brukte dermed speltmel i stedet for hvetemel. Men alt det andre fulgte jeg nøye. Nå hører det også med til historien at jeg har så og si ingen erfaring med speltmel, men tenkte at det var verdt et forsøk.

Jeg miksa egg og sjokolade, og en kjapp innblanding med mel. Hadde det i rett form, og stekte midt i ovnen i 20 minutter. Når jeg tok kaken ut av ovnen var den «tørrere» enn forventet. Ettersom jeg aldri har lagd kaken før, avkjølte jeg den og håpte at den likevel ville se fin ut i midten… men, nei! Den er skikkelig tørr og smaker litt rart🤭

Hadde det vært bedre med kortere steketid? Mer miksing? Krever speltmelet andre blandingsforhold? Noen med speltmel-erfaring som kan hjelpe med noen tips?

Ikke alt blir som en planlegger i matlaging, men det er lærdom i det også😉🙌🏻 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

2 thoughts on “Nutellakake… sikkert god hvis du lykkes! 3 ingredienser, hva kan vel gå galt?

  1. Jeg tror faktisk jeg heller ville brukt Toro glutenfri melblanding, – den lyse til kaker o.l. Har oppdaget at den er tryggere for oss som ennå er uerfarne med alle disse merkelige meltypene uten gluten. Bokhvete, jyttemel, semper..listen er lang, men så var det å finne ut hva som brukes hvor. Jeg driver på..hehe.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow