Nanbrød – Tradisjonelt Indisk brød på 2 måter. Oppskriften har jeg fått av en Indisk dame.

Vi kaller det Nanbrød, men det er egentlig «litt smør på flesk» fordi Nan er persisk og betyr brød. Nanbrød er et tradisjonelt Indisk flatt brød, ca 0.5-1 cm tykt rundt brød som stekes i pannen og er så fyldig at man skal kunne plukke opp maten med det. Perfekt til Indisk mat, men det er ingenting i veien for at du kan bruke det til andre retter også😉

Nan: 

2 Ts tørrgjær

1 Ts sukker

1/4 kopp /60 ml varm-lunket vann

4 kopper /500 g hvetemel

1 1/2 Ts salt

3/4 kopp /185 g naturell yoghurt

2 ss soyaolje

3/4 kopp /180 ml varm-lunket melk

  • gjær, sukker og vann røres godt sammen og settes til sides i 10 min.
  • rør inn saltet i hvetemelet og tilsett gjærblanding, yoghurt, olje og melk.
  • Rør til du har en jevn og fin deig, og kna den i 4-5 minutter.
  • la den hvile tildekket på et lunt sted i minimum 1 time.
  • del deigen i 12 emner, og rull dem til boller. Rull hver bolle ut til en sirkel på ca 0.5 cm tykkelse.
  • stekes på middels sterk varme i en panne til det kommer opp stor bobler på overflaten. Ca 2 min. Snu det og stek i 1-2 min på den andre siden.

Variasjon: hvitløksnan

8 fedd hvitløk -finkuttet

1 neve fersk koriander – finkuttet

– spre litt av hvitløken og korianderen utover hvert nanbrød når de er rullet ut, og press dem lett ned i deigen.

-smør lett over brødet og urtene med en smørklump når brødet er nystekt.

 

Vel bekomme😋👌🏼

 

 

 

 

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow