Potet-og purreløk suppe med stekt kylling og fullkorns krutonger

Dette er en god hjemmekoselig suppe som får deg til å føle deg bra, og skaper gode minner fra et trivelig måltid ved spisebordet 🥰 Hjemmelaget med ferske råvarer er omsorg for deg selv og de du serverer til… 

Potet- og purreløksuppe er en fyldig og mettende suppe som du kan variere en del utifra hvilket tilbehør du velger. Vi bruker ofte noen biter bacon på topp, og med grove rundstykker ved siden av. Spekeskinke eller røykalaks kan også brukes som tilbehør. I dagens versjon finkuttet jeg kylling som jeg stekte med med salt og pepper, og lagde hvitløk- og urtekrutonger av grovbrød.

 

potet- og purreløksuppe

(3-4 personer)

750 g potet

1 purre

2 skiver selleri

2 ss melange

1 liter kjøttkraft/buljong

2 1/2 dl matfløte

salt

pepper

  • rens og kutt poteter og grønnsaker i terninger. Fres i smør i 2 minutter.
  • hell på kraft/buljong og kok det mørt.
  • sil fra kraften, mos grønnsakene med en stavmikser til alt er en glatt purré.
  • bland inn kraft og fløte, kok opp og smak til med salt og pepper.

Hvitløk- og urte Krutonger:

brød eller loff – kuttes i skiver

3 ss smør -smeltes

1 fedd hvitløk

2 Ts provencekrydder

1 Ts salt

  • smelt smøret og la det trekke 10-15 min sammen med hvitløk, salt og krydder.
  • bruk en teskje og dynk brødene jevnt over hele skiven.
  • kutt skivene opp i små terninger og skjerp terningene midt i stekovnen på 150 grader i ca 30-40 min eller til de er helt sprø.

Håper det smaker, vel bekomme😋

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow