Klubb og Duppe

Kjært barn har mange navn: klubb og dupp, raspeball, potetball, klubb, komle og kompe. Klubb og duppe er en tradisjonell rett med ulike tilnærminger rundt omkring i landet. Selv tok det mange år før jeg prøvde dette på egen hånd… utsatte det lenge i den tro at dette var komplisert. Jeg nevnte dette for ei god venninne, og da foreslo hun rett og slett at hun kunne vise meg 😄👏🏻 Og vips, så fikk jeg en god demonstrasjon på at det slett ikke var vanskelig eller komplisert!

Klubb og Duppe 

Klubb:
650 g rå potet
350 g kokt potet
 50 g hvetemel
150 g byggmel (juster til passelig fast deig)
1 ts salt
til koking av klubbene:
3 L vann/buljong
3 ts salt
Duppe:
3 ss Melange
3 ss mel
2.5 dl melk
200-250 g brunost
2-3 ss sukker
noen dråper sitron (smak til)
Tilbehør:
200-300 g Bacon
sirup
  • Riv de rå potetene og press ut noe av vannet. Mos de kokte potetene og bland dem inn med de raspede potetene.
  • Bland inn mel, slik at du får en deig som kan formes. Smak til med salt
  • Form klubbene til runde baller. La dem trekke i lett saltet vann/buljong i ca. 45 minutter til de er gjennomkokt.
  • Duppe: smelt smør, bland inn mel og spe med melk, på samme vis som du lager hvitsaus.
  • bland inn brunost og smak til med sukker og sitron.
  • kutt opp bacon. Stek det sprøtt

God appetitt 👌🏼

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow