Middag ute i det fri: tur til Nesvatnet, Leka

Sjelden er maten så god som når du spiser den ute på tur. Kombinasjonen trim, friskluft, sol, nydelig natur og god mat, er uslåelig! I dag gikk jeg opp til Nesvatnet på Leka sammen med søster Mona og mitt tantebarn Tuva. Leka er en øy lengst nordvest i Trøndelag, og Norges geologiske nasjonalmonumentet. Naturen her ute er vakker, vill og spektakulær. Sol og fint vær gjorde at vi fikk lyst til å ta middag ute. Litt forberedelser, og vips så kan du ha et deilig smaksrikt måltid ute i det fri uten å være avhengig av masse utstyr.

Dagens middag:

svinekjøtt med to ulike smaker, løk, paprika og slottspoteter

-løk og paprika: kuttes opp i grove og store biter før avreise. Oppbevares ferdigkuttet i en pose.

-kjøtt ble også gjort klart på forhånd, og oppbevart i 2 ulike poser: Jeg brukte kjøtt fra en ribbe som jeg skjærte opp i passende biter. Halvparten krydret jeg med grillkrydder, den andre halvparten la jeg i en soyasausmarinade 2 timer i forveien:

1 øse soyasaus (filippinsk type)

Juicen fra 1/2 sitron

1 fedd hvitløk presset

1/2 ts pepper

-bland ingrediensene godt i en skål. Legg kjøttbitene en pose og tøm over marinaden. Knyt posen godt igjen, og bland alt sammen. Vend posen av og til for å være sikker på at alle kjøttbitene blir like godt marinert. (Denne marinaden passer godt til grilling også)

Jeg stekte alt kjøttet i litt stekesmør i en form på bålet. Etter en liten stund tilsatte jeg grønnsakene. Når kjøttet og grønnsakene hadde fått en fin stekeskorpe helte jeg vann i formen for å få litt god sjy. Det fikk trekke 10-15 minutter, og ble aldeles nydelig godt!😋

slottspoteter:

Potetene gjøres også klar før avreise. Skrubb potene, del de opp i båter med skallet på, og la de trekke 7-8 min i saltvann. Sil av vannet og la de avkjøles. Pakk de deretter inn i alu.folie. Legg pakken ved bålet/oppå glørne før servering.

Da kan alt nytes: lydene fra vannet og fuglene, knitringen fra bålet, solens varme og den rene gode luften sammen med god mat… kan det bli bedre?

 

 

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

4 thoughts on “Middag ute i det fri: tur til Nesvatnet, Leka

  1. Har du lest “Hyttetur fra helvete” av Are Kalvø?? Han beskriver så godt sammenhengen mellom lang tur og hvordan maten smaker.. 🤣
    Ser kjempegodt ut! 👍🏻😁

    1. Nei, har ikke lest den😄 må kanskje gjøre det da… takk for tilbakemelding ❤️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow