Lasagne – Italiensk på et namdalsk kjøkken

Hjemmelaget Lasagne minner meg om studenttilværelsen i Bodø på slutten av 90-tallet. Samtidig som jeg gikk på Lærerhøyskolen i Rønvik, jobbet jeg på en omsorgsbolig. Der hadde jeg en kollega som lagde en kjempegod hjemmelaget lasagne, og jammen var jeg så heldig at jeg fikk oppskriften av henne.

Lasagne er en italiensk rett som lages av pastaplater, ostesaus og kjøttsaus og gratineres i ovnen.

Lasagne:

(nok til 4 pers)

kjøttsaus:

600 g karbonadedeig/kjøttdeig
1 ss olje til steking

2 løk – finkuttet

2 fedd hvitløk – presset

1 stor gulrot – finkuttet/raspet

2 stenger selleri – finkuttet

1.5 bx Mutti knuste tomater

4 ss tomatpuré

salt og pepper

1 ts sukker

1 ss Italiensk krydder (glass) evt provance krydder

 

Ostesaus:

7 dl melk

5 ss hvetemel

3 dl raspet ost

1 ts salt

1 ts pepper

 

ca 10-12 lasagneplater

200 g ost til gratinering

-stekes på 200°C, nederste rille i ca 30 min. 10 min hvile etter steking.

  • Lag kjøttsaus. Brun kjøttet, hakk det smått og krydre med salt og pepper. Surr løk og hvitløk sammen med kjøttet et øyeblikk før du tilsetter gulrot og selleri.
  • Bland inn krydder, knuste tomater og tomatpuré. La det koke opp.
  • Lag ostesaus. Visp inn melet i den kalde melken, og kok opp. Tilsett salt og pepper og rør inn osten.
  • Legg alt lagvis i flere lag i en stor ildfastform, i denne rekkefølgen: Kjøttsaus – ostesaus – plater. Avslutt med kjøttsaus og legg på ost.

Serveres med en frisk salat og ferskt brød.

Håper det smaker, vel bekomme😋

 

 

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow