Boknafisk av Lofotskrei – et herremåltid!

Boknafisk er en rett jeg aldri har smakt før, og en ting er sikkert: det blir IKKE den siste! Boknafisk med tilbehør fikk jeg servert av fine trivelige folk i Mosjøen.

Min interesse for mat og tradisjoner våknet til liv, så jeg gravde og spurte, og fikk tillatelse til å skrive dette innlegget.

Denne fisken var fanget av en yrkesfisker i Lofoten, og hengt opp på hjeller til tørk på Kvaløya. Boknafisk er en variant av tørrfisk. Den henges usaltet opp i ca 14 dager slik at sol og vind får tørke den litt. Jeg fikk demonstrert tilberedning og hvordan konsistensen på denne fisken skal være. Kjempeinteressant! 🤩

Boknafisk (eller boknafesk, som Tromsø-damen Ann-Heidi sier) :

5 personer

1 fisk ca – deles opp i stykker.

5 ltr vann

3 toppet ss grovsalt

  • vannet skal ikke være speket, men ha en tydelig saltsmak. Smak til.
  • kok opp vannet og legg oppi fiskebitene. La det trekke eller småkoke i 10-15 min. (Boknafisken tåler å kokes litt, i motsetning til fersk eller lettsaltet fisk)

Tilbehør:

-gulrotstuing : kokt gulrot i en tykk hvitsaus, krydret med gastromat og pepper.

-sprøstekt bacon

-stekt løk

-kokte poteter

 

Takk for nydelig mat Ann-Heidi og Sigurd, Lillian og Steinar

❤️🙌🏻

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

2 thoughts on “Boknafisk av Lofotskrei – et herremåltid!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow