Rømmegrøt på tradisjonelt vis

Rømmegrøt er tradisjonell Norsk mat, men det var sammen med min gode Svenske venninne Lilli at jeg for første gang observerte hvordan den lages. Vi studerte sykepleie sammen i Sandnessjøen, og jeg husker hvor overrasket jeg ble når hun ville lage hjemmelaget rømmegrøt. Jeg ble enda mer overrasket når jeg så hvor enkelt det faktisk er😅 … siden den gangen har både matinteressen og kokeinteressen tatt seg litt opp…

Rømmegrøt

(2 porsjoner)

2 12 dl seterrømme

1 dl hvetemel

2 12 dl melk

14 ts salt

  • Hell rømmen i en kasserolle og la den koke i ca. 5 minutter.
  • Sikt inn ca halvparten av melet. -rør kraftig.
  • La det småkoke til smøret pipler opp. Ta av smøret med en skje.
  • Rør inn resten av melet og spe på med melken.
  • Spe forsiktig med melk, litt av gangen og rør godt mellom hver gang. La grøten småkoke i ca. 4-5 minutter før du smaker til med litt salt.

Serveres med sukker, kanel og smør,… og gjerne flatbrød og spekemat. Vel bekomme👌🏼

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

One thought on “Rømmegrøt på tradisjonelt vis

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow