Da stillheten på hytta slo ned i meg! -kan stillhet høres?

Roen på hytta…

Har du noen ganger kjent eller opplevd stillhet som høylytt og voldsom? kjent at stillheten tar tak i deg på en måte som kan kjennes kraftfult og langt inn i bringa? 

 

Jeg fikk dette slått innover meg februar 2018, etter en lang travel periode med masse møter, stress og krav fra mange kanter. Jeg var så sliten at det føltes ut som pusten satt fast langt oppe, og dypt inn i brystkassen. Da tok jeg turen utover til Leka, alene, til vårt 106 år gammle hus på SørEngan. Der klarte jeg igjen å finne tilbake litt energi og ro etter et kraftfullt møte med stillheten. Det er noe spesielt med dette huset, og naturen på Leka; -ingen steder klarer jeg å slappe av, og finne roen så godt som der ute! Historiske sus og nærhet til naturen har en kraft i seg som jeg opplever som viktig å erkjenne…

Leka

Den sterke opplevelsen av en voldsom og høylytt stillhet gjorde at jeg spontant tok pennen fatt og skrev noen linjer i kortboken, da den var det første jeg fant. I dag har jeg lyst til å dele med dere, det som ble skrevet rett ned, rett fra hjertet, uten noen form for betenkning eller redigering: 

 

Roen på hytta

Stillhet

så øredøvende

så høylytt 

og voldsom!

 

Stillhet

du tar tak i meg

du rammer meg

og lammer meg

 

Stillhet

jeg hører deg

jeg aksepterer deg

og respekterer deg

 

Stillhet!

jeg faller

til ro…

 

Fortsettelsen måtte komme, jeg hadde mer å uttrykke.. etterpå falt jeg til ro

 

I stillheten som slo meg 

som et øredøvende brak 

hørte jeg niks, 

bare et og annet brak

 

jeg falt bakover, 

inn i meg selv,

jeg lyttet til stillheten

i selvets store hvelv

 

Famlende i blinde

på stillhetens ukjente grunn,

fant jeg noe fint

Det var roens stødige bunn

 

 

 

 

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow