Laksepai – god mat i mange anledninger, enten det er til lunsj, middag eller buffé

Sist lørdag var jeg og datteren min på shopping i en forstad til Bonn som heter Sankt Augustin. Vi spiste lunsj på et fransk konditori, og der kjøpte vi oss en laksepai. I utgangspunktet var jeg litt skeptisk, men ble positivt overrasket. Dette fikk meg til å huske at jeg selv har en oppskrift på laksepai som det er lenge siden jeg har lagd. En periode lagde vi den veldig ofte, og nå kjente jeg at tiden var inne til å finne frem den oppskriften igjen. 

Oppskrift Paideig. 

Nok til 2 paiformer:

100 g Melange

5 dl hvetemel

4 ss vann 

Smuldre smør og mel og tilsett kaldt vann. La den hvile en stund i kjøleskapet. Kjevl den ut, litt større enn formen.

Trykk deigen ut i en paiform og prikk bunnen med en gaffel og smør den med eggehvite. Stekes på nederste rille på 200°C i ca. 5 minutter først, og ha deretter på fyllet før den stekes videre. 

Fyll til 2 paier:

6 dl fløte

4 egg som røres inn i fløten

4 fileter laks – filetene skjæres i 1 cm tykke skiver på tvers av fileten 

dill

salt og pepper – strø ønsket mengde på filetene 20-30 min før de skjæres opp

400 g – raspet

1/2 til 1 purre

-Legg laksebitene jevnt fordelt utover paien, strø over med dill og purreløk, og tøm over egg- og fløteblandingen. Til slutt dekker du til med et godt lag med ost.

-stekes videre på nederste rille i ca 15-20 min.Følg med at paideigen ikke blir svidd rundt kantene. La paien hvile noen minutter.

-godt tilbehør er rømme med en lett grønn salat eller agurk

 

God appetitt 🙂

 

 

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow