Takk til dagens streikende ungdommer! Dere gir oss håp, og gir MEG en påminnelse om MIN rolle

Gjennom å minske litt på kjøpepresset, sortere bedre, og lage mer fra bunnen av, vil jeg gi mitt lille bidrag i klimaspørsmålet…

bruker dette bilde på nytt igjen, da det passer så godt til problemstillingen…

I dag,på dagen hvor ungdommene streiker for klimaet vårt, syns jeg det passer bra å skrive et innlegg om kjøkkenhagen, planter, blomster og urter som vi kan bruke til både mat og medisiner. Som min gode venninne skrev til meg i dag: «Det e altfor få som utnytte ressursan vi har utom stuedøra vårres! Å det e jo helt gratis det meste!» Lillian Økdal; så sant som det er sagt! 

 

Klimaspørsmålet er stort, og inneholder mange momenter om både ulike former for forurensning, ulike utslipp, forbrukersamfunnet og bærekraftighet. Jeg er ikke fanatisk, og ikke så kjempeflink på alt som handler om klima… men, jeg vet at jeg godt kan gjøre mye mer, og det jobber jeg med. Jeg tenker at vi alle kan gjøre litt mer, og vi må alle begynne et sted. Mye handler om bevissthet, og så får vi ta det steg for steg. Ungdommenes streik i dag er et godt steg på veien, tenker jeg. -At de som skal overta kloden viser standpunkt, det gir meg håp… 

 

For meg handler det å ta vare på naturen om «hjemmelaget», og det å sanke, plante og utnytte naturens ressurser på en bærekraftig måte. Jeg har derfor begynt å tilegne meg mer kunnskap om gamle tradisjonelle mat- og drikke metoder, samt å plante mer selv i tillegg til å hente av det som allerede finnes i skogen-og havets forråd. Jeg kan ta meg av det lille nære i hverdagen, så får politikere og store bedriftseiere ta seg av de virkelig store spørsmålene… men både mitt lille- og ditt lille bidrag monner! 

 

I disse dager har jeg begynt med forkultivering for å kunne spe på med planter i kjøkkenhagen. Cherrytomater, chili, jordbær, rød solhatt og ulike salater er allerede på gang. purreløk, brokkoli, gulrøtter, poteter etc kommer i tillegg til urter jeg allerede har i kassene mine; Der har jeg både timian, oregano, gressløk, rosmarin m.m. Noe har jeg plantet for å ha som krydder, og noe for å kunne sette frem på middagsbordet. Blomstene som jeg i år planter er alle valgt utifra at de er spiselig, enten som et fargerikt friskt og fint innslag i salater, eller de kan brukes i te. Mye av det jeg har plantet, og som blir plantet nå, har også medisinsk verdi eller helse verdi. Jeg har planer om å tørke og lage teblandinger mot ulike plager som Hoste, forjølelse, halsvondt, hodepine, nedstemthet, urinveisinfeksjoner, menstruasjonssmerter, leddsmerter osv! -mulighetene er mange… mye kan lindres gjennom å bruke naturens forråd, og jeg er glad for at jeg ikke risikerer å bli brent på bålet.

Rød solhatt – en gammel kjent medisinplante 

Oversikt over mitt utvalg av planter, og konkret hva jeg skal bruke dem til, kommer i et egen innlegg en annen dag… nå skal jeg ut og sjekke om bjørka har sevje å gi meg. DER snakker vi om helsebringende gode dråper Av høy klasse! 

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow