Bjørkesirup – verdifulle søte dråper, helt naturlig:

Jeg gleder meg til sommer og varme, men først vil jeg ha en sakte vår! Merkelig ting å si? -Tja, nei… ikke hvis du har blitt forelska i bjørkesirup.

 

Nå ser jeg frem til at våren kommer skikkelig i gang med yrende liv i bakken, lun vårluft og sløve insekter som forsiktig våger seg frem. Da vil bjørka begynne å dra veske opp fra bakken og treet fylles med sevje. Tappingen kan gjøres i et kort tidsvindu på ca 2-5 uker. Derav uttrykket »sakte vår». Den deilige sevjen som jeg gjerne vil sanke mye av, inneholder mengder av vitaminer, mineraler, 1-3% naturlig sukker, og antibakterielle stoffer, for å nevne noen helsevinnende godsaker. Sevjen kan drikkes forfriskende rett fra treet på en fjelltur, eller brukes i brød og bakverk. Selv lager jeg Bjørkesirup av sevjen. Det jeg liker aller best med denne sirupen er at søtstoffet er der naturlig. Ingenting blir tilsatt i denne sirupen! Det eneste jeg gjør er å redusere væskemengden ved å koke sevjen i timesvis, da sitter jeg til slutt igjen med en mørkebrun sakteflytende sirup som selvfølgelig er søt, slik som sirup er… men denne er søtsyrlig med et snev av røktsmak, det smaker noe helt annet enn noe annet jeg vet om. Det smaker bjørk, skog og natur,

Dyp mørkebrun farge.

 

Det finnes mange måter å tappe på. Slik er «min» metode:

Du trenger:

  • soddbøtter, gjerne med lokk / annet å samle i
  • Lillefingertykt bor
  • Bormaskin
  • Slange/lite rør som passer til hullet
  • sil og gasklut
  • Stor kasserolle

 

Fremgangsmåte

  • Finn passende bjørk, minimum 20 cm diameter
  • bor et hull ca 1~1.5 meter over bakken, ca 2-3 cm dypt på skrå oppover. Du vil straks se at det begynner å dannes væske. Hvis væsken uteblir er det litt tidlig.
  • Kutt enden på slangen eller røret, på skrå.
  • Heng opp en soddbøtte med lokk, med hull i lokket til slangen. På denne måten kan sevja renne rett ned i bøtta og du får lite rusk og rask ned i den.
  • jeg går innom tappestedene mine 2 ganger daglig, og siler sevjen gjennom et rent klede og sil før det settes i kjøleskapet, eller tømmes rett i kasserollen. Jeg har hele tiden sevje stående på kok I denne perioden. Jeg koker det meste ute, med ved.
  • HUSK; hvis du avbryter sevjetappinga, skal hullet i treet tettes med en tilpasset treplugg. Hvis treet har sluttet å ta opp sevje er ikke dette nødvendig, bare vask det litt og la treet reparer seg selv.

 

Fra sevje til sirup

  • Når sevja kommer ut av treet er den klar og blank som det fineste fjellvann
  • sevjen puttes ren, og uten noen tilsetninger, rett i en kasserolle. Begynn å kok.
  • Sevjen inneholder 1-3 %sulker, så det er mye vann som skal fordampes. Etter hvert som den kokes begynner sukkerstoffene å komme litt frem, det kan se ut som det er rusk i vannet, men dette er sukkerstoffer.
  • når det har kokt noen timer, og mengden har krympa, ser du at det begynner å bli mer og mer brunfarge på væsken. 20 liter blir til ca 4-5 dl sirup.
  • følg godt med når fargen begynner å bli mørkebrun, og det begynner å tykne… her må du prøve deg litt frem for å finne den tykkelsen du vil ha. Husk at den tykner enda litt mer når den avkjøles.
  • hell sirupen over på rene nykokte flasker, glass eller beholdere. Holdbar i 6~7 mnd. Sevje kan fryses.

Nå er det bare å smake! Jeg syns det er kjempegodt på Vaniljeis med hakka nøtteblanding, på yoghurt eller kefir, i te eller på frokostblandingen. Mulighetene er mange! La meg gjerne høre din oppskrift eller bruksmåte,?

 

 

 

 

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow