Litlvea gårdsutsalg – kortreist kvalitetsprodukt som lett kan anbefales!

Naturen vet best

-Dette er mottoet til Meike og Francois Laan i Nærøy, som har begynt prosessen med å bygge opp kvalitetsgårdsmat basert på gamle tradisjoner, teknikker og kunnskap. At det her er snakk om godt «håndverk» oppfatter du fort når Meike forteller om produktene og prosessene. Her er det et ekte engasjement og en glødende interesse som gjør at hele damen skinner! Jeg er ikke i tvil om at gløden kan kjennes i de nydelige produktene som jeg nå har testet… 

Smør fra LitlVea gård

Ost

Jeg føler meg beæret når jeg får omvisning inn i deres selvbygde meieri på gården. For en jobb de har gjort, og for en lidenskap som må ligge til grunn for slike investeringer! Jeg tar av meg hatten for disse menneskene… 

De har fått satt inn en stor 400-liters tank som de bruker til osteproduksjon. Av 400 liter  melk fra egen gård, blir det til slutt 40 kg ost. Med glødende øyne fortalte hun om alle steg og trinn i prosessen, og for meg er dette en beundringsverdig vitenskap. Hun sier at det har vært mye prøving og feiling før de har funnet ut av hva som fungerer for dem. Selv om de har oppskrifter, så er det mange detaljer som påvirker prosesser som dette. Etter å ha smakt på Osten «Vea Lille», så er jeg jo ikke i tvil om at de har knekt noen koder, og funnet ut av det… 

 

Meike viser meg «ostelagret»; -I et nøyaktig temperert rom med hyller fra gulv til tak, ligger det mange flotte oster til modning. De kan spises etter 3 mnd, men får en dypere og kraftigere smak jo lengre de ligger. Hun har noen eldre oster som hun blant annet vil selge på markedet på årets skreifestival. Påskemarkedet i Namsos 6.april, vil de også være tilstede på. I tillegg til «Vea Lille», så har de 2 typer krydderost: Den ene er smaken av Italia som heter «Vea lille solskinn» og er med paprika, tomat og basilikum. Den har jeg ikke smakt enda, men den høres helt fantastisk ut, og står nå på ønskelista. Det samme gjelder den andre krydderosten deres som er smaksatt med bukkehornskløver… 

Noen av ostene som ligger på lagring 

I tillegg til den store ostekjelen  har de en mindre kjele stående på meieriet sitt. Denne brukes i utgangspunktet til å lage yoghurt. Ren og naturlig sunn yoghurt. Noen selges naturell, men de har også en ripsyoghurt som jeg var så heldig å få en smaksprøve av! Nammm, sier jeg bare! Det neste jeg sier er: prøv den! Ripsen er økologisk fra Nubdalsenget gård. I tillegg til yoghurtproduksjon brukes den lille kjelen til å lage Twaróg. Dette er en Polsk ferskost, den er halvfast. Ikke fast som gouda, men heller ikke en smøreost. Den har jeg ikke prøvd selv, enda… men det blir! At Meike og Francois jobber i takt med naturen og har stor respekt for både den og dyrene er ikke vanskelig å se. Det gleder mitt hjerte å se at slike ildsjeler klarer å realisere sine drømmer. 

 

Fra melk til smør

På meieribenken har Meike en separator stående. Her blir melken først omdannet til fløte og deretter til rømme. Her snakker vi «gamlemetoden og håndverk!». Rømmen selges i gårdsutsalget, men noe av den blir videreforedlet. Etter at den har vært gjennom en modning, puttes den i en liten smørkinne som forvandler rømmen til smør. Den siste «saupen» (vannet) blir knadd ut for hånd, og er et tungt og tidkrevende arbeid…, -men du store min for et godt smør! 

 

Gårdsutsalg

I sortimentet i butikken har de ost, Twaróg, rømme, smør og yoghurt for å nevne noe. I tillegg til egne produkt selger de også ulike produkter som saft, syltetøy, urter og krydder m.m for andre gårdsmatprodusenter. Røyksaltet ble med meg hjem denne gangen. Neste gang blir det noe annet, for det er mye lekkert å velge i! . Blant disse er det gode produkter fra Nubdalsenget gård; -anbefales! Frida Årseth`s kukalender har de også… Med kubilder som får deg til å smile! 

Litt av utvalget i gårdsbutikken på Litlvea

Når jeg kom hjem fra besøket på Litlvea gård var det dags for lunsj. Den besto i dag av mitt hjemmelaget knekkebrød med smør og ost fra gårdsutsalget. på ytternamdalsk vis sier jeg det så enkelt: Det va kjæmpegodt! 

 

 

 

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow