Yes!! -Bjørkesirupsesongen er igang

Lykken i skogen og bjørkas nydelige dråper

 

Lyset siver inn på soverommet i syvtiden og jeg våkner sakte. Kroppen er vond og støl etter gårdsdagens aktiviteter, men optimistisk og glad til sinns, kreker jeg meg opp. Jeg gleder meg til å komme igang med dagens gjøremål.

 

En kopp kaffe inntas samtidi som jeg fyrer opp i vedovnen. Det spraker godt, og bjørkesevja fra kveldens sankerunde begynner å suse på ovnen. Mens varmen sprer seg i rommet og solstrålene lyser opp stua mi på SørEngan, gjør jeg meg klar til å vandre ut i skogen på ny sankerunde.

 

Den råe, friske og kalde luften møter meg i det jeg går ut døra. Det er helt nydelig friskt! Når jeg går over jordet som er hardt av frosten, med pytter som har en tynn ishinne på seg og med sola i ryggen, kjenner jeg lykken boble! Dette er rett og slett deilig forfriskende og vakkert. Jeg hører det sildrer i bekken, og skogen våkner til liv.

naturens Musikk

 

Å sanke bjørkesevje er rett og slett et syssel som gir deg fred i sinn, glede og energi! Når jeg rusler bortover jordet og inn i skogen, og nyter «det å være til» , er jeg spent på om det i det heletatt har kommet sevje ettersom det har vært frost i natt. «Det bryr vel ikke du deg om» sier jeg til fuglen som kvitrer så lystig der inne i skogen….

gode sunne og helt naturlige dråper

Joda, det har kommet Sevje, men ikke så mye som jeg hadde håpt på når jeg samla inn i går kveld. Delvis frosset sevje i slangene og i samlerne har nok begrensa morgenens fangst, men skitt au; -Dagen er vakker og jeg nyter runden min videre. Lukta av skog, solas stråler og naturens lyder, ja alle inntrykk som fyller hele meg og roper ut; «Det er vår!», gir meg uansett glede.

 

                Men glem ikke at hjertet ditt 

                      er der skatten din er,

                 og at skatten må finnes

                     slik at det du har lært på veien,

              skal få en mening.

                      Paulo Coelho, Alkymisten

 

Vel inne putrer det godt i kasserollene og det første glasset med sirup kan fylles. 10 liter sevje fra gårdsdagens innsamling er redusert til 2 dl, og smaker søt-syrlig-røkt! Dette er den nydelige smaken av bjørk.

 

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow