Bjørkesirup – noen tips til bruk

Jeg har fått noen henvendelser og spørsmål fra folk som lurer på hva bjørkesirup brukes til, så her kommer noen få tips. Selv driver jeg ikke kommersielt salg av dette, så dette er ikke et salgsinnlegg. Noen smaksprøver har folk fått tilgang til, men av årets produksjon går resten til eget hushold. Uansett; hvis dette kan friste folk til å bli nysgjerrig på å lage produktet selv, så bidrar jeg gjerne med min kunnskap og erfaring.

Bjørkesirup har sin helt egen smak som er både kraftig og kompleks, og er et sjeldent og vanskelig produkt å få tak i. Det er ikke slik at sirup er sirup. Bjørkesirup er en gourmetingrediens som du bruker i små mengder i eller på maten. Den passer godt til både søte og salte retter. Profesjonelle kokker bruker denne sirupen i ulike sauser, glaze og marinader for å nevne noe eksempler, andre bruker sirupen i bakeverk og i ølproduksjon. Selv har jeg noen få enkle og gode varianter som jeg bruker sirupen til. Her er noen få tips:

Yoghurt eller kulturmelk med knust hjemmelaget knekkebrød og bjørkesirup på toppen, er en av mine favoritter:

En annen, men lignende variant er kulturmelk med bananer, hakkede salte nøtter (cashewnøtter på bildet) med bjørkesirup:

  • Vaniljeis med nøtteblanding og bjørkesirup er også en spennende og god smaksopplevelse.
  • kjeks, både salte og usaltede, med ulike typer oster toppet med bjørkesirup kan også anbefales. Selv har jeg testet med Brie og blue costello. Begge varianter falt godt i smak!

Bjørkesirup passer godt til mange ulike typer kjøtt og fisk. Jeg har tidligere testet laks marinert i litt appelsinsaft og bjørkesirup før steking. Suksess! På bildet under her er det en variant med svinekjøtt på grovt brød, yoghurt, fersk chili og bjørkesirup. Lekkert👌🏼

Leka Lokal Mat har gode kvalitetsprodukter, og lager bl.a varmrøkt hvalkjøtt. Dette testet jeg sammen med bjørkesirup, creme fresh og rødløk, servert på flatbrød. Anbefales!

Bruken av bjørkesirup handler altså mye om å prøve seg frem. Tørre å utforske smaker og smakskombinasjoner 😊

Jeg er ingen stor te-drikker, men det hender jeg lager meg en kopp tilsatt bjørkesirup ved halsvondt og forkjølelse. Da fungerer sirupen både som søtningsstoff og «medisin». Bjørka er rik på vitaminer, mineraler og antioksidanter, og den konsentrerte bjørkesirupen er dermed fin å ha i teen som litt ekstra helsekost🤗

Håper noe av dette bidro til inspirasjon til egen testing. Ta gjerne kontakt i kommentarfeltet under her hvis du har noe på hjertet, tips til meg, eller evt spørsmål 😊

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

3 thoughts on “Bjørkesirup – noen tips til bruk

  1. Wow… her var det mye som så godt ut😊 Jeg har aldri smakt bjørkesirup. Kanskje det er et prosjekt å prøve til neste år. Eller er det ikke for seint enda?

    1. Glemte å svare deg på om det er for sent… men altså, det kommer an på hvor i landet du bor, og om bjørka har begynt å sprette. Så lenge bladene ikke har kommet ut, og sevjen treet er blank enda, så kan den brukes til sirup😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow