Bjørkesirupsesongen 2020~ Jammen ble det en trist avslutning i år også!!~

De siste 3 årene har et av årets høydepunkt vært når bjørka begynner å ta opp sevje. Når de første dråpene pipler ned i samleren, da bobler jeg av glede og forventning! -syns det er skikkelig stas å koke bjørkesirup! Dette innlegget vil jeg bruke som en sankedagbok. Her vil jeg redigere inn små notater om været, forholdene, sankinga og sirupkokinga, hver dag.

Grovt brød med 1 ts naturell yoghurt, svinekjøtt, chili og bjørkesirup

 

Bjørkesirupsesongen 2020:

Våren har vært kald og hustri med annenhver dag med snø og regn. Vårværet kan jo være litt av hvert, men de varmere soldagene innimellom som gir oss vårfølelsen, har i år latt vente på seg. Jeg har ventet og vurdert, kan bjørka ha begynt å ta opp sevje nå? Neslesommerfugler er observert, likeså noen sløve humler. I tillegg har det ikke vært tele i bakken i år. Til tross for fortsatt sporadiske snøbyger, gikk jeg derfor ut i skogen den 10.april for å ta en sjekk, 5 dager senere enn oppstarten i fjor. Jeg lagde et lillefingertykt hull i barken på bjørka, ca 1.5 meter over bakken, 2-3 cm rett inn, og der var det masse sevje! Juhu👏🏼 videoen like over denne teksten tok jeg når jeg hengte opp den første samleren. Lyden av dryppinga er bare nydelig!

Bildet er fra kveldens sankerunde dag 5

10. April, dag 1 : hengte ut 15 hjemmelagde sevjesamlere. Dette er 1.5 liters flasker, med et hull i toppen. Slange fra treet og ned gjennom toppen gir et lukka system som minsker tilgangen på regnvann, smuss og insekt. Husholdningshyssing knytes rundt treet/grein og rund flaskehalsen for å holde samlerne på plass. På sankerunden 2-3 ganger daglig, har jeg med meg dunker som innholdet tømmes over i.

slike dunker bærer jeg med meg på sankerunden:

11. april, dag 2:

5-6 °C midt på dagen. De første samlerne ble hengt opp i går kveld, og lykken var stor når jeg i dag fant de første samlerne stappfulle! Vel hjemme siler jeg den klare blanke sevjen gjennom en sil og et klede, før jeg har det over i en kjele. I år koker jeg sevjen ute i en 40-liters kjele på gass. Sanket 30 liter i dag. Flere samlere ble hengt ut. Har til sammen 24 samlere nå.

 

Denne flasken var så full at det piplet opp gjennom toppa, og sevja er blank som vann når den kommer ut av treet:

kokekjelen:

12. april, dag 3:

3.5 °C kl 11:00. Henta inn 22 liter på morgenrunden. 14 liter midt på dagen og 19 liter like før det ble mørkt i 20:30-21 tiden. Passerte 80 liter sevje. 40 liter av dette er nå kokt ned til ca 7 dl sirup, og nye 40 liter er satt på kok. Jeg gikk tom for gass, men takket være behjelpelige Lækkværinga ordnet det seg, og kokingen kunne fortsette. Når sevja kommer ut av treet er den blank som springvann, og har en anelse søtsmak i seg. Etter hvert som vannet kokes og dampes bort og søtstoffene blir mere konsentrert, endres fargen fra å bære blank til lysebrun og etter hvert dyp mørkebrun og tykk. Når sevjen går over til å bli sirup skal den være sakteflytende som lønnesirup, men blir mørkere på farge. Smaken er også helt annerledes og ganske særegen; søt-syrlig og røykaktig… det er smaken av bjørk!😋

 

13. April, dag 4: 

2.6 °C klokka 11.00, frosset i toppen på noen av samlerne. Storm i natt, men samlerne har utrolig nok berget. Jeg var redd at noen av dem vill blåse til havs, de henger tross alt bare etter en hyssigbit! Blåser fortsatt kraftig utover dagen, men ikke så ille som i natt. Henta 24 liter på morgenrunden og 18 liter på kveldsrunden. Satte 40 liter til på kok i går kveld, dette er ikke ferdig innkokt, så jeg tilsatte 25 nye liter i kjelen. Denne kokingen inneholder derfor til sammen 65 liter og vil gi ca 9-10 dl bjørkesirup. Det kalde været og den kraftige vinden påvirker kokingen mye. Merkes godt på gassforbruket at det trengs større effekt for å få kokt ned sevjen. Dagens 65 liter er ikke ferdig innkokt og må fullføres i morgen.

 

 


14. April,  dag 5: 
Det er nesten vindstille nå, bare en lett bris som får trærne til å røre seg en anelse. 3.5°C klokka 10:00. Bakken er dekt av tykk våt snø. Våt tung snø går over til regn, og innen morgenrunden er ferdig er all snø regnet bort, og jeg søkke våt. Utrykket «drukna katt» føles passende. Hentet inn 21 liter sevje på morgenrunden. Lot noen samlere som var under halvfulle stå til middagsrunden. 4 flasker er helt tomme. Enten har jeg truffet dårlig i treet, eller så er slangen dårlig tilpasset. Det siste er nok mest sannsynlig. Ettersom jeg har mer enn nok sevje i forhold til kokekapasitet, tar jeg bort disse samlerne og plugger igjen hullet i treet. Treet vil gro igjen like fint som vi mennesker gjør etter en liten runde med blodtapping. Ny glassflaske skaffet, og kokingen fortsetter. Middagsrunden i dag føles tung å gå, det er kalt og jeg har egentlig ikke lyst ut, men jeg drar lua godt nedover ørene og går ut. Henter inn 17 liter. Når jeg tar fatt på dagens siste samlerunde tenker jeg på hvor heldig jeg er som kan drive med dette. Ja, jeg har «litt av hvert dager», men jeg har lært meg å leve med at ikke alt ble som jeg hadde planlagt og håpt. Og, jeg klarer dette! Faktisk så klarer jeg ganske mye! Når jeg vandrer videre blant trærne fortsetter refleksjonen om helsen, livets gang, sorger og gleder, så kjenner jeg på hvor ubetydelig min situasjon er… Jeg blir sittende å høre på bekken, og se vannet flyte nedover. Vannet renner taktfast og sikkert forbi som dagene, ukene og årene. Jeg tenker på to mennesker som står meg nært, som i morgen skal reise opp til UNN Tromsø. Den ene for å fortsette utredningen av alvorlig sykdom, den andre en bekymret livsledsager. De er heldigvis positive og kloke mennesker som ikke henger med hodet, men situasjonen deres er likevel vanskelig, og mitt hjerte er hos dem. Livet, helsen og hverdagen som vi kjenner den er ingen selvfølge. Alt vi tar for gitt kan plutselig endres på et øyeblikk. Jeg sier det derfor i fullt alvor og med hele min sjel lagt inn i ordene: Grip dagen!

Jeg vet jeg er heldig! Jeg går takknemlig hjemover…

15. April, dag 6:

Tar meg en god bjørkesirup-«dram» og en kopp kaffe når jeg kommer inn. Ovnen er fyrt opp, sirupkjelen ute er satt på, og den nye sevjen er silt og klar til koking. Det er 5.5 °C  og klokka nærmer seg 10.00, nesten vindstille. Rolig og fin morgenrunde. Det er vått i marka, men regner ikke. Stor aktivitet blant fuglene, en hare forsvinner over en bakketopp og bekken er travel etter alle nedbøren som har kommet. Det er slett ingen skogbrannfare, for å si det sånn! På morgenrunden henter jeg inn 24 liter på 20 samlere. 145 liter sevje er til nå kokt inn til sirup som er tømt over på glass og flasker. Når jeg går dagens siste runde er alt hvitt. Det har snødd store filler utover kveldinga. Hadde det vært desember, ville jeg ha funnet det aldeles nydelig… men det passer liksom ikke helt inn med årstiden og fuglekvitteret. Samtidig er jeg glad for at det er såpass kaldt, fordi det gjør at sirupkokingen kan vare noen få dager til. Jeg ser at det har begynt å komme knopper, så de vill nok sprette ut på et blunk når det blir varmere i været. Straks trærne spretter begynner sevjen å bli gråaktige i stedet for blank, da er sesongen over. Jeg henter inn 18 liter på kveldens vandrerunde i den snødekte skogen.

17. April, dag 7:

Som vanlig starter jeg dagen med å fyre opp i ovnen og få i gang sirupkokingen, før jeg rusler ut i skogen. 1°C når jeg kommer inn fra sankerunden i 10-tiden. Bare en liten nordvestlig vindtrekk, men det er likevel surt og kaldt. Neglebitten på fingrene gir meg en påminnelse om at det ikke hadde vært så dumt med hansker. Jeg henter inn 21 liter som jeg siler over i en ren dunk. Dunken har jeg stående ute nå ettersom det er såpass kaldt i været. Sevje er et ferskvareprodukt som på lik linje med melk må oppbevares kaldt for å unngå surning. Ingen kveldsrunde i dag. Sevjen tåler å stå i samlerne til neste dag ettersom både varme og sol uteblir…

17. & 18. April, dag 8 & 9:

Jeg har begynt å forberede meg på å avslutte årets bjørkesirupsesong. Har tatt inn noen flere samlere. Resterende henter jeg inn bare 1 gang daglig. Sevjen er fortsatt blank, så jeg kunne ha fortsatt noen dager til, men det melder varmere i været og jeg begynner dessuten å ha nok. Det å sanke fra naturen er noe av det vakreste som finnes, men vi skal ikke høste mer enn det vi har behov for. Når sirupen er ferdig kokt fyller jeg dem over i rene tette glass.

Glass og lokk kokes før den nykokte sirupen helles oppi.

Beregnet holdbarhet på uåpnet glass er ca 6 måneder, men jeg har selv testet sirup som har stått på uåpnet glass i 10 mnd, og fortsatt er like god.

I fjor ente sesongen med at jeg måtte tømme ut masse sevje som ble sur. Jeg rakk ikke å koke unna fort nok når været ble varmt. I år har jeg hatt en mer effektiv koking ved at jeg har skaffet meg en større kjele, men jammen klarte jeg å få til en trist avslutning i år også! Jeg feilberegnet mengden sevje som var igjen i den store kjelen ute, så jeg svidde masse sirup🙈…60 liter sevje gjort om til kull og sot i stedet for sirup! Jeg ble så oppgitt at jeg bestemte meg for at det er nok for i år. Nå håper jeg at jeg klarer å redde kjelen slik at jeg kan bruke den igjen neste år.

 

Ta gjerne kontakt eller still spørsmål i kommentarfeltet under her, hvis bjørkesirupkoking interesserer deg🤗

Til bjørka: takk for de edle dråpene du har gitt meg. De skal nytes i respekt og takknemlighet❤️

Bjørkesevje er blank som vann når det kommer ut av treet. Etter hvert som jeg koker sevjen og vannet fordamper, så blir den mørkere og mørkere

 

Trist avslutning på bjørkesirupsesongen

 

Bjørkesirup – verdifulle søte dråper, helt naturlig:

 

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

2 thoughts on “Bjørkesirupsesongen 2020~ Jammen ble det en trist avslutning i år også!!~

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow