Påskelunsj med gode lokale produkter – innertier!

For det første: Takk til alle bønder, fiskere, oppdrettere og andre matprodusenter! -Dere er uvurderlige. For det andre: Takk til alle lokale produsenter. Det er fantastisk at dere omsetter kunnskap, erfaring og engasjement til gode produkter!

Til påskelunsjen i dag var vi så heldige at vi kunne dekke bordet med gode lokalproduserte varer. Det å dekke bordet med det beste jeg har, og gjøre meg flid med oppdekkingen, er noe av det morsomste jeg vet. Spesielt når det dekkes opp til de nære og kjære.

I hverdagen er frokost og lunsj ganske enkle, magre og sunn måltider med hjemmelaget knekkebrød eller svigermors grovbrød. I dag var det derimot et herremåltid. Egg fra Høgbakkan (Leka) servert på 3 vis: kokt, stekt og eggerøre. Det ble satt frem bacon, skiver av grillet kyllingfilet, skiver av grillet svineytrefilet, grillpølser og spekepølser, samt diverse tilbehør. I tillegg hadde vi 2 fantastiske produkter fra Leka Lokal Mat: Røykalaks og varmrøkt hvalkjøtt! 😋

Røykalaksen er noe av den beste røykalaksen jeg har smakt. Nydelig dyp fin rødfarge på fisken som var passe godt saltet og røkt. Det at den i tillegg er godt tørket er noe jeg personlig setter veldig stor pris på. Her snakker vi om et håndverksprodukt av god kvalitet! Det er ingen tvil om at Leka Mat har gjort ting rett. Noe som er en berikelse for Leka og alle som får tilgang på deres produkter.

Varmrøkt hvalkjøtt er et annet produkt fra Leka Lokal Mat, og var en ny smaksopplevelse for meg. Det var den første-, men definitivt ikke den siste gangen! For dette var skikkelig godt. Jeg spiste det først alene, uten tilbehør. Falt pladask for både smak og konsistens. Jeg prøvde den deretter på flatbrød, noe som også passet godt, og som kan være et tips til turmat. Til slutt prøvde jeg en variant med flatbrød, creme fresh og rødløk. Helt innertier! Kan sikkert brukes på mange måter, men umiddelbart så ser jeg potensialet både til forrett og som tur-snacks 👌🏼. I konsistens og smak så minner det varmrøkte hvalkjøttet om spekemat. På sin Facebook-side forteller Leka Lokal Mat at hvalkjøttet blir lakesaltet i 3 døgn før det blir tørket 1 døgn. Deretter blir det rullet i et hemmelig krydder før det varmrøkes i 12 timer. Til slutt 3 nye døgn med tørking før det vakuumpakkes. Dette er et produkt som det er verdt å prøve!

Takk for den gode lunsjen 😋👌🏼

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

4 thoughts on “Påskelunsj med gode lokale produkter – innertier!

    1. Ja det er godt, men det er stor forskjell på kvaliteten. Denne var kjempegod 👌🏼

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow