Kort forklart om Fermentering og probiotika – ønske fra en leser

Etter gårsdagens innlegg fikk jeg spørsmål om jeg kunne fortelle kort og enkelt hva fermentering og probiotika er. Jeg har skrevet om dette før, så dette blir delvis reprise men med noen redigeringer og tilføyelser. Hvis noe fortsatt er uklart, ta gjerne kontakt 🙂 
 

Fermentering er ikke et nytt fenomen, men rett og slett en eldgammel kunst, eller kunnskap, om konservering av mat. Fermentering er et samlebegrepet for alkoholgjæring, eddiksyregjæring og melkesyregjæring. Den prosessen jeg hittil har brukt er melkesyregjæring. Melkesyre er et naturlig konserveringsmiddel som hindrer forråtnelse. Bakterien lactobacilli finnes utenpå alt levende. Lactobacilli omgjør sukkerstoffer og stivelse til melkesyre og dermed konserverer. Vi må bare legge forholdene til rette for at denne prosessen skjer. Et eksempel er oppskriften på sauerkraut som jeg delte i gårsdagens blogg. Jeg har også delt oppskriften på hjemmelaget vannkefir helt i starten på denne bloggen. Vannkefir har fått kallenavnet «brusen som er tarmens beste venn». Frisk og god drikke som jeg har stående på små flasker i kjøleskapet. Jeg bruker å smaksette dem med ingefær eller bringebær, men det er opp til deg å evt finne din favorittsmak. De organiske syrene som dannes under gjæringsprosessen ved fermentering gjør fordøyelsen mer effektiv ved at de setter fart på magesyreproduksjonen, i tillegg får tarmfloraen tilførsel og oppblomstring av gode bakterier. Dette er mageregulerende og hjelper deg enten magen er for løs eller for hard. Det er heller ikke slik at dette er KUN for de med mageproblemer, dette gir helsegevinst uansett, i tillegg til å være godt 🙂 

Min favoritt; Vannkefir / Kefirvann m/ ingefær smak 

Mat og drikke med disse egenskapene kalles probiotisk. Fler og fler har blitt oppmerksom på de gode helsegevinstene ved å spise fermentert mat eller drikke f.eks vannkefir, og interessen har derfor blomstra opp rundt omkring i landet. Du kan se på den som en fordøyelseshjelper fordi den inneholder organiske syrer, gode melkeproduserende bakterier, noen mineraler, B – og C vitamin, og er dermed godt for immunforsvaret generelt. Dette er et friskt, sunt og helt rene naturprodukt. Vil du starte fra begynnelsen med denne typen næringsstoffer, begynn med små mengder. Gi kroppen tid til å bli vant. Fermentert mat er levende og aktiv mat sammenlignet med den overarbeidede maten som mange mager er vant med i dag. Lege Berit Nordstrand som blant annet har skrevet boka «Tarmens medisin» i tillegg til andre bøker om kosthold og helse, skriver også om fordeler og helsegevinster ved fermentert og probiotisk mat og drikke. For dere som vil finne ut mer om temaet, er dette en bok å anbefale. En annen bok verdt å ta en kikk på er «Sjarmen med tarmen» av Giulia Enders. 
 

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow