Tysk på menyen i dag. Oppskrifter og forskjeller på Sauerkraut og surkål

Det fine med å reise er at man får oppleve kultur, folk og mattradisjoner «på ekte». Ofte assosieres det Tyske kjøkkenet med slikt som Schnitzel, sauerkraut, Øl eller pølser, og jeg har selvfølgelig sørget for å smake alt dette og mere til, på Tysk vis. Å kjøpe schnitzel på en Norsk butikk for eksempel, er jo en vits… Det er ikke bare en dårlig variant, den ligner ikke på ekte Tysk schnitzel engang. Er du på reise, så anbefales schnitzel! Den serveres i veldig mange varianter, alt etter årstid og tilgang på sesongbaserte råvarer. «Lecker», som de sier her i Tyskland. 
 

Leberkäse, Sauerkraut und Kartoffelpürre mit Senf

I dag har jeg fått servert Sauerkraut, Leberkäse, Kartoffelpürre, og med sprøstekt løk og sennep som tilbehør. Jeg spiste meg god og mett, for å si det slik! Leberkäse trodde jeg var en rett lagd av lever og ost. Men der tok jeg veldig feil. «Leber» kommer av at det tradisjonelt ble lagd av kjøttrester, og «käse» fordi den lages/stekes i en boks. Kunne vel sammenlignes med kjøttpudding, men smaker ganske annerledes. Supergodt! I dagens Leberkäse hadde de sprøstekt løk inni.

Leberkäse; veldig godt 😀

 Kartoffelpürre er potetstappe, og smakte slik jeg kjenner den hjemmefra. Sauerkraut er tilnærmet lik vår surkål, men kanskje litt surere. Ekte sauerkraut skal egentlig lages via en gjæringsprosess som produserer melkesyrebakterier, eller fermentering som det også kalles. Det er godt, næringsrikt og veldig sunt! Jeg bruker å lage surkål til jul, men jeg lager den gjennom koking. Den smaker også godt, og har lang holdbarhet når den vakumeres i glass etter koking, men har ikke de gode probiotiske egenskapene som dannes under fermentering. Jeg har skrevet og forklart om probiotika og fermentering i et tidligere innlegg. 
 

Oppskrifter: 

Sauerkraut:

1 hvit Hodekål – skjær bort stilken og finsnitt

2 ss salt 

1 ts karve 

– salt og karve blandes godt inn i kålen i en bolle. Kålen vil etter hvert  begynne å slippe væske, og da skal det smake nesten som sjøvann i saltmengden. Tilsett mer hvis det er for lite salt.

Gjør klar rene kokte sylteglass, og press kålen ned i glassene til væsken siver over kålen. Det skal være tettpakket, og det er viktig at væskestanden står over kålen. 

Sett på et tett lokk, og la glassene med kål stå i romtemperatur i 3-4 dgr minimum. pass å holde en jevn romtemperatur, og da kan den gjerne stå i 4 uker.hvis det skummer opp, tørk det bort og sett på lokket igjen. Når kålen smaker passe syrlig, lukter frisk og er ferdig modnet, kan glasset oppbevares i kjøleskapet. den kan da spises kaldt, eller varm. 
 

Surkål:

750 g hvit hodekål

1 ts salt

2 ts karve

2 st grønne epler

2.5 dl buljong/kjøttkraft

2 ts 7% eddik

2 ts sukker

Rensk kålen og skjær bort stilken. Kutt den fint opp og legg den lagvis med salt, karve og epler skåret i båter, i en kjele sammen med kraften (el vannet). Kok opp og la det trekke i ca 45-50 minutt. Rør innimellom. 
 

-smak til med eddik og sukker på slutten av koketiden

 

 

 

 

 

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow