Hjemmelaget kvikklunsj – påskekos

I Norge er kvikklunsj, appelsin og solo assosiert med påsken. Perfekt både i fjæra og i fjellet. Min søster Mona, som er så flink med alt mulig slags håndarbeid, har strikket flere fine kvikklunsjluer til påsken. Mitt bidrag til «det tradisjonelle» er hjemmelaget kvikklunsj.

Jeg har rett og slett lagd kjeks i vaffeljernet som jeg etterpå har dyppet i smeltet melkesjokolade. kan det bli enklere?

 


Hjemmelaget kvikklunsj:

(liten porsjon, nok til en liten kaffekos eller en utflukt)

kjeks:

50 g smør – mykt

60 g melis

1/2 ts vaniljesukker

175 g hvetemel

1/2 ts bakepulver

1 egg

Sjokoladetrekk:

1 plate melkesjokolade

 

Fremgangsmåte:

  • bruk en miksmaster og rør sammen det myke smøret med melis og vaniljesukker til det er hvitt.
  • Miks inn egget til en jevn røre.
  • bland deretter inn mel og bakepulver til en fin deig.
  • legg en rund klatt mitt i jernet og stek på høy varme til de er lys gylden.
  • de er myke når de kommer ut av jernet, men blir sprø etter avkjøling på rist. Kutt de opp i staver før de blir sprø.
  • etter avkjøling dyppes de i smeltet melkesjokolade. La de ligge på rist til sjokoladetrekket er stivnet.

God Påske🐣

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

3 thoughts on “Hjemmelaget kvikklunsj – påskekos

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow