Rabarbra juice – «sommerens sitron»

Rabarbra er en interessant og allsidig staude. Den er hardfør med lange tradisjoner både i Norge, nedover Europa og i Midtøsten. Jeg har vel tenkt på rabarbra som en frukt, og den brukes gjerne som nettopp det, men den er faktisk en grønnsak.

Rabarbra brukes både til syltetøy, saft, grøt, suppe, kaker, is, chutney eller vin. Den inneholder mye A-, B- og C-vitamin og har høyt mineralinnhold, spesielt kalium og kalsium. Rabarbra inneholder lite karbohydrater, fett og protein. Som nevnt, er rabarbra en allsidig Staude; Det ene er at den brukes i mat, men den har også en historie innen medisin, i tillegg til å være effektiv til å rengjøre gryter og panner som har svidd seg. Legg litt rabarbra over flekken og du vil se at den oppløses raskt.

Etter å ha fått et tips om at den kan brukes mot urinveisinfeksjon, tok jeg en nærmere kikk på syreinnholdet i rabarbra. Jeg leste meg opp inne på siden til opplysningen for frukt- og grønt, og fant ut at den inneholder eplesyre, og litt oxalsyre. Dermed var det duket for å lage juice, dette måtte testes videre;

rabarbrajuice:

1-2 kg rabarbrastenger, rensket og kuttet i biter

  • Bruk en stavmikser og kjør alt til mos
  • Sil av vesken i en sil først, og klem ut saften fra fiberrestene i silen.
  • sil en gang til, gjennom en gassklut.
  • fyll over i flasker, og VIPPS så har du en nydelig god syre som kan brukes til mye forskjellig, og som kan stå i ukesvis på flasker i kjøleskapet:
Rabarbra most med stavmikser. Denne massen ble silt

Denne juicen har en nydelig syrlig smak, og ga meg assosiasjoner til sitron. Jeg hadde derfor litt i et iskaldt glass vann, og det smakte helt fortreffelig.

Hva men å teste den til sylting av f.eks rødløk? Til miksing av drinker? Til vasking (i stedet for sitronsaft)? Lage marinade til tomat- og løksalaten?

Som tilsetningsstoff brukes eplesyre som antioksidnt eller surhetsregulerende middel (E 296), for eksempel i sauser, fiskeprodukter og produkter av frukt og grønnsaker. Så, mulighetene er mange!

Og;jeg skjønner logikken i at den kan fungere mot urinveisinfeksjon, det er jo kjent at bakteriene som skaper blæretrøbbel ikke er glad i et surt miljø. Ergo, drikk masse vann med rabarbrajuice😉

 

Dagens produkt er valgt ut med tanke på sommerlige aktiviteter og en sporty aktiv hverdag. Klikk på bildene for å se på pris og produktinfo. Aimn er et merke med mange fine, moderne og gode produkter.

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow