Bursdagskaker til Tilde ; Gulrotkake og rennende ostekake

Bursdagsbarnet får selvfølgelig velge kake, og Tuppa mi ønsker seg gulrotkake og rennende ostekake på sin 18 årsdag 🍾🥂

-Egentlig ville hun at pappa skulle bake gulrotkaken. Dette er den ene av 2 kaker han kan å bake. Den andre, banankaken, lagde han til meg for 3 uker siden. Veldig god den også, men i dag er han på jobb, så da må Tuppa ta til takke med mors beskjedne bakeevner… (nei da, jeg tuller litt nå da… Jørgen kan bake det han har lyst til å bake😅) .

Oppskriften på gulrotkaken har vi hatt i årevis, og hvis jeg ikke husker feil, så fikk vi den av Tildes tante, Kristine. Tusen takk! Rennende ostekake fikk jeg smake hos naboen for et par år siden, og falt pladask! Heldige meg som har en snill nabo som ville dele oppskriften. Takk Hilde!

Populær kake i familien. Oppskrift fått av min supre svigerinne, Kristine i Bodø.

Oppskrifter:

Gulrotkake med ostekrem

4 egg

2.5 dl sukker

——Pisk til eggedosis

3 dl mel – vendes forsiktig inn i eggedosisen

1.5 dl soyaolje

1 ts natron

1 ts vaniljesukker

1 ts bakepulver

2 ts kanel

4-5 dl revet gulrot

— — alt vendes forsiktig inn i røren til den er glatt og jevnt fordelt

Stekes i rund form 26 cm. 175˚c 50-60 min.

Glasur:

100 g margarin

250 melis

— —røres hvitt

1 pk Philadelphia Ost (200 g)

1 ts vaniljesukker

— — alt blandes til en glatt og jevn masse. Fordel det fint på toppen av kaken. Rull sammen noen tynne gulrotstrimler til pynt rett før servering. (Gulrøttene avgir farge, det er derfor anbefalt å pynte rett før kaken spises)

Rennende ostekake. Tusen takk for oppskriften gode nabo, Hilde❤️

Rennende ostekake:

1 pk Safarikjeks – knuses til smuler

3 dl kremfløte

200 g Philadelphiaost

170 g melis

2 ss vaniljesukker

Fruktblanding

-Tips til knusing av kjeksene: legg dem i en pose, ta ut luft og knus med kjevle. Når alt er smuldret, legges de i bunnen på en skål

-Melis, philadelfiaost, vaniljesukker og kremfløte piskes tykt og stivt. Legges oppå kjeksene.

-fordel ønsket type- og mengde frukt oppå kremen.

 

Da er det klart for selskap. Håper det smaker, vel bekomme🎂☕️

 

 

 

 

 

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow