Norge i unntakstilstand

Vi er nå inne i en spesiell tid. Over alt handler det meste om Koronavirus, karantener og dopapir! Jeg kjenner at det kan bli litt vel mye av det meste, men dopapir- og hamstring er et gjentagende tema over hele Facebook, så jeg ble fort ferdig med dagens face-scrolling.

Jeg tenker som så; Ja, det er klart at det kan være lurt å være litt i forkant på en eventuell karanteneperiode på 14 dager. En del basisvarer, og nødvendige husholdsartikler er det smart å ha slik at man kan begrense behovene for handling, men det er ikke det samme som at det må hamstres.

Selv har jeg forberedt meg på dette viset: Jeg har sjekka at vi har nok såper, oppvasktabeletter, bakepapir, sikringer, fyrstikker etc til ca 14 dager. I tillegg har vi basisvarer som ris, pasta, poteter, sukker, krydder, oljer, stekesmør og brødsmør, litt ulike typer melsorter og frø, pålegg, kjøtt og fisk i fryser`n, matfløte, melk, youghurt, hvitost, noen pastasauser +++… ikke mengder av alt, men et lite utvalg som gjør oss selvberget. Hamstring kan bli samfunnsmessig destruktivt! Sett deg opp menyer, og tenk gjennom hva du allerede har og hva husholdet trenger i 14 dager.

Dette er ikke helt enkelt for de fleste i en moderne hverdag, for vi er så bortskjemte med at alt er lett tilgjengelig. Er det noe vi mangler så er det bare å stikke innom butikken. Det er få av oss som virkelig må planlegge handling for en lengre periode i dagens samfunn. Tenk på hvordan vi handler når det er jul og påske, og butikkene er stengte i mer enn 2 dager; Ja, da kommer de fleste av oss med 2 fulle handlevogner… men altså, i en karantenesituasjon er det ikke snakk om store selskaper og masse ekstra. Her må vi tenke fornuftig og handle det nødvendige til hverdagen. Planlegger du godt, og tenker nøye gjennom hva du virkelig trenger, så er det ikke behov for å kjøpe over evne eller masse ekstra greier «for å være på den sikre siden».

I disse dager når skolene er stengt, nyter vi dagene på hytta. Her er det stilt og rolig, og ingen fare for smitte noen veier. Jørgen har vært ute i skogen, ungdommene har jobbet med skole og jeg har surra rundt med ulike prosjekter.

Jeg har lagd bananpannekaker til frokost (oppskrift: https://naturligogvis.blogg.no/matsvinnet-kan-reduseres-mye-brune-bananer-trenger-ikke-aa-kastes-lager-bananpannekaker-i-dag.html),  knekkebrød ( oppskrift: https://naturligogvis.blogg.no/knekkebroed-verdens-beste-faktisk.html )for å ha som et alternativ til både dessert, kvelds og frokost, og jeg har lagd min versjon av en tradisjonell, sunn og god kjøttsuppe. Jeg fortsetter å etterleve tanken om å styrke immunforsvaret med rett og god ernæring, og en kjøttsuppe som dette inneholder masse vitaminer, mineraler og proteiner.

Oppskrift:

-400 g svinekjøtt i biter – saltes og pepres godt 1 time før koking
-2 middagspølser – bruker vanligvis bare kjøtt, men disse måtte brukes pga holdbarhet

-2 ltr vann

-1 stor løk – finhakkes

-1 stang selleri – finhakket

-2-3 ts salt og pepper (has på kjøttet før koking)

-halv hodekål – finstrimlet

-2 gulrøtter – terninger

-halv purreløk – finstrimlet

-8 poteter – terninger

(kålrot er godt å tilsette, hos oss er den ikke med på grunn av allergi)

 

Kok opp kjøttet og ta bort skum, tilsett løk og seller og la det trekke/småkoke 30 minutt. Tilsett hodekål og gulrot og la det koke 10-15 minutter før du tilsetter poteten. Kok i 10 nye minutter og tilsett purreløken på slutten av koketiden. Kjenn om grønnsakene er ferdig ved å smake…koketid kan variere ut i fra størrelse på bitene, og type potet f.eks.

Til dessert serverer jeg en liten dæsj skogsbæryoghurt med «krønsja» knekkebrød. Det e bærre lækkert!

Etter endt hjemmeskole tok Tilde en tur ut for å sanke noen bilder til mor`s blogg.

<a href=”https://www.bloglovin.com/blog/20373217/?claim=pq9ck3mhuw9″>Follow my blog with Bloglovin</a>

 

 

 

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow