Rundstykker – enkel oppskrift som gir lette og luftige rundstykker

Reklame | Ellos

Lette, luftige rundstykker er anvendelige både som tilbehør til mange middagsretter, men også til et koldtbord eller en frokost hvor du unner deg litt ekstra.

Rundstykker

(2 plater – 16 store rundstykker evt 24 medium store)

1 pk tørrgjær

0.5 dl vam-lunket vann

3 ts sukker

6 dl lunket melk

125 g Melange

1 egg – romtemperert

1.5 ts salt

1 kg hvetemel  ca

1 egg til pensling

sesamfrø

  • Hell gjær og sukker i det varmlunkede vannet (En anelse varmere en fingrene) og rør om. La det stå i 5-10 min.
  • Ta frem eggene for å la de bli romtempererte, smelt smør og varm melk.
  • Ha mel, salt og den lune melken i bakebollen. Start eltingen.
  • Etter noen få elterunder tilsetter du gjærblandingen, og etter hvert egg og smør. La alt bli godt eltet i noen minutter for best mulig resultat.
  • Dekk over deigen og la den heve i 40-50 minutt
  • kna deigen litt på et melet bord til den har en passe fin og lett konsistens, og del den så opp i 16 eller 24 like store emner.
  • rull ut runde eller avlange rundstykker. Fordel på to bakebrett kledd med bakepapir.
  • Etterheves 30 min. Pensle med egg og strø på sesamfrø.
  • stekes på 200°C varmluft, nest nederste rille i ca 12 min, til de har en fin gylden farge. Kan være variasjoner fra ovn til ovn, følg med.
  • avkjøles på rist.

Håper det smaker, vel bekomme🤗

Ps! Blir du også tørr på hendene når du jobber på kjøkkenet? Mine knoker blir innimellom som sandpapir hvis jeg ikke passer på å smøre hendene jevnlig. sjekk ut denne:

Røykalaks fra Leka Lokal Mat DA 👌🏼 Favoritt!

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow