Bacalao ala Bibbi i Kristiansund

Bibbi sin bacalao er bare megagod! Hun har lært den tradisjonelle bacalaokunsten fra sin svigermor i klippfiskbyen Kristiansund. På Nordmøre er det nesten slik at hver familie har sin oppskrift. Bibbi har vist meg, fortalt og demonstrert, men jeg har enda til gode å få den så nydelig som hun klarer. Men så tenker jeg som så; øvelse gjør mester😄🙌🏻 Selv om Bibbi sin fortsatt er best, får vi til et kjempegodt måltid. Jeg har spurt om tillatelse til å dele oppskriften, så her kommer den;


Bacalao ala Bibbi: 

(4 pers) 

400 g klippfisk – bløtlegges

600-700 g potet

2 store løk

5-6 fedd hvitløk

2 bokser knuste tomater

1 Gl tomatpuré

ca 3 spansk pepper (evt 2-3 fersk chili)

1 gl pimentos (evt 2 fersk paprika)

ca 2 dl olivenolje

2 ss Melange

Oliven

  • Skjær poteter i 1/2 cm tykke skiver
  • Løk skjærers i skiver,
  • Finhakk hvitløk og spansk pepper
  • paprika deles i biter
  • Start med smør, løk, hvitløk og spansk pepper i bunnen av en stor gryte, og fortsett med potet, klippfisk, løk, hvitløk, paprika/pimento og chili lagvis.
  • Tomatpurre, knuste tomater og olje mellom lagene
  • Slå over resten av oljen, tomatpuré og vann (skyll ut av bokser og glass) til det dekker.
  • Småkokes til potetene er møre, ca 2-3 timer
  • Rør ikke i gryten. Rist/sving den rundt underveis.
  • Retten holder seg godt i kjøleskap og kan også fryses om du har noe til overs.
  • oliven på topp, eller serveres i en skål ved siden av.

Da er det bare å nyte duften som siver ut fra kjøkkenet og glede seg til et nydelig måltid, vel bekomme😋

 

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow