2 fluer i en smekk; Plukkfisk og fiskegrateng av samme grunnoppskrift

Seifilet er en førsteklasses råvare som kan brukes til så mangt. Jeg fikk tak i 3 kg fra en lokal fisker, topp kvalitet 👌🏼 1 kg la jeg til tørrsalting for å ha til Seilaks (oppskrift i denne linken; https://naturligogvis.blogg.no/hjemmelaget-seilaks-godt-og-veldig-enkelt.html ), resterende 2 kg planla jeg til Seibiff. Men atter en gang, så ble mors planer endret fordi det var sterke ønsker i huset om plukkfisk! Litt lettere sjokkert prøvde jeg å si at vi bruker da ikke fersk filet til plukkfisk! Plukkfisk lager vi av saltfisk-rester… 😳  Slik jeg har lært det av min mor. Mor på Husby❤️

-Vel, jeg ble ikke hørt, mitt argument var tydeligvis ikke bra nok. Ingen grunn til at fileten ikke kunne brukes til plukkfisk, liksom. -Ja,ja… vi er likevel inne i en merkelig rar og uvirkelig tid pga korona-pandemien, så jeg skal i alle fall ikke lage noe drama av dette. Hvis min familie blir glad for å få «mor på Husby`s plukkfisk», ja, så lager jeg det da.

Ettersom 2 kg er for mye til å lage plukkfisk, så jeg mitt snitt til å slå 2 fluer i en smekk; Jeg lagde både plukkfisk og fiskegrateng samtidig. Masse tid og arbeid spart. Fiskegratengen er en «snarvei-versjon» uten eggeplommer og pisket eggehvite, men blir likevel skikkelig god. I går spiste vi derfor plukkfisk og i dag har jeg dermed en kjapp og lettvint hjemmelaget fiskegrateng stående klar. Den kunne godt ha blitt lagt i fryseren, men jeg valgte å ta den i dag.

oppskrift til 4 personer:

Plukkfisk og fiskegrateng – 2 fluer i en smekk:

Grunnoppskrift til plukkfisk først:

ca 2 kg Sei – saltes med grovsalt 1-2 t, trekkes i 2 ltr salt vann

6 ss Melange

1 løk – finkuttes

6 ss hvetemel

3 dl fiskekraft (bruk vannet du trekte fisken i)

8 dl lettmelk (1 dl kan f.eks byttes ut m/matfløte)

salt og pepper

ekstra ingredienser for å lage fiskegratengen av halve av denne porsjonen:

1/2 ts finmalt muskat

2 dl ukokt makaroni – kokes 5 min (kjernen fortsatt er pittelitt hard)

1/2 dl fiskekraft

180 g hvitost

1-2 dl griljermel

  • Trekk fisken i saltvann først. Når dette er gjort tar du den opp av vannet. Ta vare på fiskevannet. La fisken avkjøle seg litt før du bruker fingrene til å rive den i biter.
  • smelt smør i en stor gryte, middels varme. Surr løken blank og bland inn melet. Visp hele tiden og se til at det blir en jevn klumpefri masse. Ha kraft og melk stående klart ved siden av deg.
  • Spe ut med fiskekraften først. Når massen er glatt, kan du litt etter litt spe ut med melken. Spar litt (1 dl ca) av melken til det har kokt opp. Da bruker du resterende melk til å justere til ønsket tykkelse. husk å røre hele tiden slik at det ikke brenner seg i bunnen. Vær tålmodig og forsiktig med varmen.
  • Smak til med salt og litt pepper.
  • Når tykkelsen på sausen er rett, tilsett fisken og bland godt. Del deretter denne porsjonen i 2 ulike kasseroller.

* Plukkfisken er nå klar. Serveres med sprøstekt bacon, kokt-eller raspet gulrot og poteter. Håper det smaker, vel bekomme😋
TIPS: jeg syns det er helt nydelig med et lite strø gastromat, prøv det…

 

  • NÅ SKILLES VEIEN FOR PLUKKFISK OG FISKEGRATENG:
  • Bruk den ene halvdelen av plukkfisken for å fortsette med fiskegratengen.
  • tilsett den halvkokte makaronien, muskaten og fiskekraften. Vend blandingen forsiktig til alt er jevnt fordelt. Ha blandingen over i en passe stor ildfastform og strø over osten. Strø deretter griljermel på til slutt. (Jeg brukte aluminiumsformer i dag; de er veldig smarte hvis du lager mye og vil porsjonere for å ha i fryseren)
  • stekes på nest nederste rille i ca 30 min på 180 ˚c – følg med i ovnen etter 20 min. Toppingen skal bli gylden og sprø.

Fiskegratengen er nå klar til servering sammen med litt smeltet smør, raspet gulrot og kokte poteter. håper det smaker👌🏼

 

 

 

 

 

 

 

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

4 thoughts on “2 fluer i en smekk; Plukkfisk og fiskegrateng av samme grunnoppskrift

    1. Så bra at fremgangsmåten oppleves ser enkel og grei ut. Takk for tilbakemeldingen 😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow