Tartarsaus er en kald saus som passer perfekt hvis du vil tilføre det lille ekstra

Tartarsaus forbinder jeg med kjøttfondue fordi det var i denne sammenheng jeg for første gang smakte den. Jeg satt ved et bord dekket av masse ulike grønnsaker, salater, mange sauser, ferskt brød, ris, kjøtt osv… alt man kan tenke seg av lekkert tilbehør, og deriblant tartarsausen. Tartarsausen utmerket seg og jeg var så heldig å få oppskriften! Selv om vi i vårt hus også vanligvis bruker den til fonduebordet, hender det jeg lager den ved andre spesielle anledninger. Den passer godt til både grillmat og fritert eller innbakt fisk.

Denne oppskriften er ikke bare majonesbasert, slik jeg har sett at noen tartarsausoppskrifter er. Selve sausbasen består av 50/50 krem og majones, noe som løfter sausen og gir den både luft og en rund smak. Opplever den derfor som lettere og ikke fult så mektig😋

Tartarsaus

3 hardkokte eggeplommer – smuldres/hakkes

2 skiver løk – finkuttet

4-6 skiver sylteagurk – finkuttet

2 ts persille

1-2 ts Trocomare/herbamare (urtesalt)

1.5 dl fløte – piskes til krem

1 pk majones

  • pisk fløten til krem og bland forsiktig inn majones, finhakket løk, sylteagurk og eggeplommer.
  • smak til med persille og urtesalt
  • La den stå en stund før servering

Da er det bare å nyte et lekkert måltid. Vel bekomme👌🏼

Nysgjerrig på hva naturen har å gi oss? Da er vi to! Jeg vil føle naturen, og bruke mer av naturens forråd; sanke, dyrke, sanse og nyte... I tillegg kommer det gjerne huslige temaer, oppskrifter og livets gang. Det blir rett og slett litt av hvert om meg og mitt. Bruker mye tid på fotball, natur, hunden Tinka og alle slags varianter av hjemmelaget... Hilsen Lene 46 år, førskolelærer og sykepleier.
Posts created 146

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top
Follow